- La Federació de Gent Gran atén en un any més de 100 queixes, la majoria de pensions
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY
- Dos padrins conversen en un banc a la Plaça del Pobl Foto: EL PERIÒDIC
Ja fa un any que, a la tercera planta de l’edifici Clara Rabassa, la Federació de la Gent Gran d’Andorra atén dos dies a la setmana a tots els jubilats que tinguin alguna reclamació a fer i fins i tot alguna aportació o suggeriment. Durant aquest període han estat més de 100 les reclamacions ateses, el 90% de les quals són per problemes econòmics. Segons afirma el president de la federació, Marcel Besolí, la meitat de la població jubilada d’Andorra, que ja arriba a més de 8.000 padrins, percep només el 50% de la pensió o salari mínim que és de 950 euros. Besolí afirma que aquests 4.000 jubilats han de fer ús d’ajudes complementàries dels comuns per poder sobreviure.
Des de la Federació de la Gent Gran reclamen que aquestes pensions siguin actualitzades i incrementades «per a que les famílies o jubilats que viuen sols puguin tenir una vida digna», va explicar Besolí. És per aquesta qüestió que el delegat dels jubilats que forma part de la junta directiva de la CASS ha demanat i continuarà reclamant la revisió d’aquestes mensualitats que perceb gran part de la gent gran del país.
De fet l’objectiu final que vol perseguir l’agrupació de padrins és la de que les pensions mínimes arriben al mateix nivell que el salari mínim. Una fita que veuen raonable però que reconeixen que tal i com estan les arques públiques haurà d’esperar.
Amb una pensió mensual de poc més de 400 euros, els jubilats tenen una gran dependència de les administracions comunals. El servei d’atenció domiciliària i altres ajudes per poder pagar l’habitatge són necessàries per poder sobreviure a final de mes a partir dels 65 anys.
Malgrat aquestes situacions de necessitat a les que s’han d’ajustar la meitat dels jubilats, la població gran en Andorra disposa dels serveis necessaris, segons assegura Besolí. El president de la gent gran confirma que cap jubilat és desatés, i per aquest motiu recorda que l’oficina de la federació obre les portes a tot aquell padrí o padrina que vulgui mostrar una reclamació. La Federació es reuneix cada dos mesos amb els responsables del ministeri i té un delegat a la CASS per traslladar cada cas i poder donar solució a tota la persona gran que ho necessiti.
Per a més informació consulti l’edició en paper.