L’impacte del canvi climàtic, els canvis de comportament dels turistes, i el creixement sostenible, s’han identificat com els principals reptes de futur del sector turístic. Aquests van ser els trets subratllats a la conclusió del Novè Congrés de Turisme de Neu i Muntanya que durant dos dies ha debatut sobre les noves demandes del mercat lligades a estils de vida més saludables i actius.
La sensació general és que el turisme s’està professionalitzant arreu del món i aquest és un fet que ha quedat palès durant la trobada amb les oportunitats que dóna el turisme esportiu com a eix central de les diferents sessions. Professionals del sector públic i privat d’arreu del món han debatut sobre les noves demandes del mercat lligades a estils de vida més saludables i actius.
El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, va destacar tres punts com a principals reptes del futur del turisme com són l’impacte del canvi climàtic, un tema de què no s’ha parlat gaire durant el congrés però que tothom està incorporant canvis a les seves destinacions perquè és un fet que es produirà, i va afirmar que «cal potenciar més el turisme d’estiu que d’hivern perquè amb el canvi climàtic agafarà més pes». Un altre dels reptes a tenir en compte és el canvi de comportament dels turistes, que cada vegada més busquen hàbits de vida saludables i aquí Andorra juga un paper important, ja que compta amb un gran nombre d’ofertes orientades a la pràctica esportiva i saludable. També cal tenir en compte la utilització dels telèfons mòbils i les xarxes socials durant els viatges, ja que poden ajudar a conèixer els comportaments dels turistes i permeten interactuar amb ells.
El tercer dels reptes que va destacar el ministre és el creixement sostenible, i va indicar que «ja no és hora de fer grans infraestructures en alta muntanya sinó que cal treure’ls el màxim rendiment i donar a conèixer els racons més verges». En aquest sentit, va assenyalar els parcs naturals amb què compta Andorra i la importància de saber treure’ls més rendiment perquè «racons macos hi ha a molts països, però hem de saber vendre’ls millor que els altres».
Durant la cerimònia de cloenda, el cònsol major de Sant Julià de Lòria, Josep Vila, va lliurar el relleu a la cònsol major d’Escaldes-Engordany, Trini Marín, parròquia encarregada d’acollir el congrés l’any 2018.
Esportistes d’Elit/ Abans, però, hi va tenir lloc la cinquena sessió de treball del Congrés, la que va girar al voltant dels esportistes d’elit. Un dels membres de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA), Douglas Pate, va ser l’encarregat d’introduir la temàtica i va assegurar que la visibilitat –mitjans de comunicació i xarxes socials– crea consciència i aquest fet acaba provocant un desig per part de l’usuari.
En aquesta línia, un dels oradors de la sessió i membre del Servei de Desenvolupament Internacional Cluster Montagne France, Jean-Philippe Monfort, va explicar durant la seva ponència que els atletes són símbols que ajuden a posicionar la destinació de muntanya i a fer que sigui una opció atractiva amb una imatge molt positiva i fidel. En aquesta línia, durant la sessió, es va fer especial èmfasi al paper que juguen les xarxes socials i els portals web a l’hora de comunicar i arribar a les grans masses.
El pilot andorrà, Albert Llovera, va destacar durant la ponència les xifres de seguidors que té a les xarxes socials i va indicar que durant el mes que va competir al ral·li Dakar va augmentar considerablement la xifra. Llovera va aprofitar l’ocasió per lamentar que no es pensa gaire amb les persones amb discapacitat i va afegir que «no cal que s’adaptin les muntanyes a nosaltres però ens agradaria poder arribar a més indrets».