Josep Marticella és el director general de Vallnord-Pal Arinsal des de fa set anys. És llicenciat en Ciències Econòmiques, també en Administració i Direcció d’Empreses. A més, compta amb un postgrau en Màrqueting i Direcció General. Els més de 20 anys d’experiència que suma en el món de l’emprenedoria, l’esport i l’economia han dirigit la seva activitat cap al món de la neu i la muntanya.
–Quins han estat els principals reptes d’aquest hivern?
–La temporada va començar d’una forma bastant incerta. Al principi, la situació de la pandèmia era més greu, i s’estaven implementant bastantes restriccions a l’hora de viatjar. Paral·lelament, a nosaltres ens va caure amb les campanyes d’evacuació. Tot i això, ens vam marcar l’objectiu de començar la temporada i d’acabar-la, i ho hem aconseguit d’una forma molt valenta. Per tant, som conscients que venim de dues temporades no gaire positives, una que no vam acabar i, l’altra, que només la vam realitzar per al públic local. Després de dos anys molt complexos, tornar a fer una temporada d’hivern amb característiques similars a les d’un període habitual era un repte. En aquest sentit, estem satisfets de poder tornar a assolir referències prepandèmiques com les que estem aconseguint fins ara. Tot això és el que volem destacar d’aquesta temporada, que com he assegurat anteriorment, va començar amb un equilibri molt fràgil.
–La despesa mitjana per client ha augmentat enguany, en què ha consistit aquest consum?
–No podem concretar-ho, ja que és la mitjana de la despesa global que tenim en diferents àrees de negoci de l’estació. Al final, el que hem vist és que el tipus de client que ha vingut aquest any ha generat més despesa, bàsicament perquè és un turista diferent del que acollíem fins ara. D’altra banda, la touroperació, com es pot observar, ha baixat un 1%, en certa part, a causa dels grups escolars, en què la seva absència ha repercutit mínimament en la despesa mitjana de la temporada. Però això no vol dir que al final no haguem compensat aquesta manca de clients que han vingut directament, ja que ha estat justament aquest turisme directe el que ha permès considerar l’augment de despesa mitjana a les diferents àrees de l’estació.
–Creu que el turisme de proximitat ha marcat una diferència aquesta temporada?
–Més que el turisme de proximitat, ha estat el fet que ha aparegut la figura del client particular. El turisme de proximitat sí que ens ha ajudat molt, ja que està clar que aquest any no hem rebut tots els mercats internacionals que volíem abastar. L’any vinent tampoc rebrem tots els públics exteriors que desitjaríem per raons òbvies lligades al conflicte bèl·lic actual, però està clar que aquest hivern han vingut molts visitants que abans no ens coneixien, i el context actual ha facilitat que tornin a descobrir la nostra estació i el país. El més positiu és que aquest client ha valorat les enquestes de satisfacció de l’estació amb una molt bona puntuació, fet que probablement ens assegurarà que continuïn tornant en les pròximes temporades.
–S’han trobat a faltar els turistes russos?
–Hem trobat a faltar els turistes russos, però també els ucraïnesos, els quals solen venir al final de temporada i també els israelians, d’entre la resta de mercats que no han pogut venir. La bona notícia és que els mercats anglès i irlandès han funcionat molt bé, i el turista francès, espanyol i portuguès també ha representat un gran percentatge de l’ocupació. Al final, aquests nínxols són els que han sustentat els resultats.
– La temporada d’estiu s’inaugurarà amb l’obertura del Refugi del Comapedrosa i també del Bike Park i Mountain Park, té alguna previsió de la gent que es podrà acollir i què es farà aquests dies?
–Hem de veure com evoluciona la situació econòmica actual, però em sembla un pèl agosarat marcar un objectiu clar per aquesta temporada d’estiu, tenint en compte que les conseqüències de la pandèmia i la guerra es tradueixen en una inflació molt important en l’àmbit econòmic. A més, la despesa de l’energia, tant a l’electricitat com als carburants és molt considerable i, per tant, val la pena ser prudents, deixar passar unes setmanes i quan fem la presentació d’estiu ja redirigirem la meta que volem assolir. Així ho vam fer amb la Copa del Món, ja que es va decidir com es tiraria endavant amb un període molt acotat en el temps.
–Hi haurà alguna novetat en l’oferta de l’estiu?
–Sí que hi haurà novetats, algunes d’elles conjuntes amb el nostre copartner que és Soldeu-El Tarter.
–El forfet anual està ajudant a fidelitzar els clients?
–Clarament, tant pel que fa a la temporada d’hivern com també per a la d’estiu. D’aquesta forma, tenim més interacció amb el client i alhora, es desenvolupa la nostra estratègia 365. El perfil del client que utilitza el forfet anual sol utilitzar moltes de les nostres diferents unitats de negoci, i això també ens ajuda molt a augmentar la despesa mitjana que es genera.
–Vallnord acollirà altres competicions esportives aquest estiu, a banda de les dues copes del món ja previstes?
–Sí. Col·laborem amb el Comú de la Massana en altres esdeveniments, com pot ser la Volta als Ports, per exemple, l’Ironman o el Mountain Festival. Aquest any, estem orgullosos de destacar que a casa nostra se celebraran dues copes del món i d’un campionat del món. Pel que fa a la copa del món del BTT, es duran a terme modalitats com el Short Track, el Cross Country o el Descens. També acollirem la SkyRace de Comapedrosa, que serà puntuable com a copa del món; i es realitzaran els Mundials Juniors de Skyrunning. S’ha de destacar que el mes de juliol serà molt complert i potent a la parròquia de la Massana.
–Què ha suposat per EMAP i les seves finances la integració de Setap?
–Avui dia encara és molt d’hora per fer cap mena de valoració perquè evidentment és un acord que s’ha fet en els últims mesos. El que sí que està clar és que l’estratègia d’integració a curt termini ja està en marxa, i les sinergies que van derivades per economies d’escala, així com les col·laboracions amb les cooperatives com Ensisa es veuran d’una forma clara els mesos vinents. A més, també falta analitzar quina serà la implicació directa per part del client sobre els nous productes i comercialitzacions que poden crear-se.
–El Comú de la Massana invertirà 36 milions d’euros a Pal Arinsal, en què consistirà aquesta inversió?
–Aquesta reforma va lligada a Setap, i forma part de l’acord signat entre les societats sobre l’ampliació o connexió esquiable entre Arinsal i Pal. A la inversió, s’inclou l’adaptació o millora de diferents pistes, la renovació dels ginys mecànics i l’edificació. Aquest és l’objectiu principal de Setap per integrar aquests dominis, els quals actualment només estan units mitjançant un telefèric.
–Vallnord acabarà sent Grandvalira?
–Per ara no ho sabem, però sí que estem treballant d’una forma molt activa per la comercialització conjunta del turisme de neu, i el que sí que volem és arribar algun dia a operar en el país amb un forfet únic. És un propòsit que continua estant sobre la taula i que crec que tots podem dir que és un tema recurrent dels diversos actors. Per ara, s’ha de saber trobar un acord global que permeti una millora conjunta d’aquest producte per tal d’aportar millores per a totes les entitats implicades.
–Li preocupa el canvi climàtic i que cada cop les nevades siguin més minses?
–Respecte a la temporada penúltima s’han augmentat els gruixos de les pistes. Està clar que no ha estat una constant, sinó que ha nevat molt al principi i al final. Tanmateix, al període del 2018-2019, també vam tenir menys producció de neu de cultiu i les obertures de pistes van ser superiors. L’important és mirar a llarg termini, ja que els diferents meteoròlegs ens informen que, fins al 2050, les estacions que estan per sobre dels 1.800 metres haurien de tenir capacitat a través de la seva producció de generar un producte de qualitat, i aquest és el cas de les nostres estacions. Per tant, això ens hauria de permetre fer front a aquesta situació climàtica.
–Què en pensa com a director general de Vallnord sobre la instal·lació del telefèric al Pic del Carroi i com creu que afectaria les pistes?
–És un tema que no està sobre la taula. Ja va quedar clar que s’ha de tornar a reveure quina és la millor fórmula per desenvolupar aquest projecte. Actualment, nosaltres tenim una prioritat, que és la connexió esquiable entre Arinsal i Pal, i centrar-nos en els projectes d’inversió que tenim a la nova integració de Setap. Sobre la instal·lació del telefèric, espero que sapiguem analitzar-ho d’una forma més entenedora amb els participants per si s’acaba fent un concurs.
–Quins són els projectes de futur de Vallnord?
–Comercialitzar conjuntament el nostre sector, fet que no només aplica per EMAP, sinó que també per les estacions i els agents econòmics que es poguessin sumar en una oferta global; i complir el pla d’inversions que tenim marcat a Setap, que hauria de permetre, per part d’EMAP, fer front a la unió esquiable i, per part d’Ensisa, continuar millorant els seus productes a l’estació de Soldeu-El Tarter.