Els taxistes encara no han rebut la devolució dels set cèntims per litre de combustible decretada pel Govern, una mesura anunciada al març i recollida en el Reglament de mesures excepcionals per fer front a l’increment dels preus dels hidrocarburs. Una compensació que «ni l’hem vist, ni la veurem», va assegurar un membre de l’Associació de Taxistes d’Andorra (ATA), Llorenç Gastó. En aquest sentit, el conductor va explicar que el gasoil abans es pagava a 0,86 euros i ara està al voltant d’1,80 euros. Per tant, «de moment, la subvenció ens l’estem aplicant nosaltres, perquè la gran majoria estem baixant a Espanya per omplir el dipòsit, ja que ens surt més econòmic», va assenyalar.
Paral·lelament, Gastó també va exposar que «de fet, estem deixant de fer molts viatges a Barcelona perquè no ens surt rendible». Això també inclou el transport pels tractaments de radioteràpia que es duen a terme fora d’Andorra, realitzats pels taxistes de l’ATA per un conveni que van signar amb la CASS l’any 2019, en el qual es va acordar que cada viatge tindria un pressupost de 200 euros. Ara, amb l’augment del preu dels carburants, el taxista va asserir que «actualment, dels 40 xofers que estem apuntats al conveni, no n’hi ha cap que vulgui fer viatges a la CASS i, al final, se’ls hauran de fer ells», va lamentar.
Pèrdues i crisi del sector
Pel que fa a la competència del col·lectiu, el taxista va indicar que el bus a demanda d’Escaldes-Engordany «en part sí que ens afecta» a l’hora de facturar, i va afegir que «a qui més perjudica és al comú», argumentant que és un servei que no es pot mantenir perquè cada vehicle té dos xofers i, com a mínim, la despesa de mantenir-ho ronda els 5.000 euros mensuals, segons va calcular. Així, va valorar que «has de realitzar molts trajectes per arribar a facturar això». Com a alternativa, Gastó va proposar que «el que els comuns haurien d’haver fet era tractar un tipus de tiquet que tingués una bonificació amb nosaltres», és a dir, va defensar que, per exemple, la corporació donés als residents un val de quatre euros que servís per desplaçar-se per la parròquia amb els taxis. «Això seria una solució i una despesa molt més petita de la que hi ha ara», va observar. De moment, però, aquesta proposició no s’ha posat sobre la taula. «Si qualsevol ministre ens dona la possibilitat, clar que els oferirem aquest servei, però, de moment, no hem tingut la possibilitat de parlar-ho», va manifestar Gastó.
Per acabar, l’associat a l’ATA va destacar que aquest hivern, amb la crisi i la inflació, «el més probable que la gent agafi menys el taxi». Tanmateix, va valorar que el problema del sector no és la manca de clients, sinó de taxistes. «Les noves generacions no treballen en aquest àmbit, perquè és impossible» mantenir-se econòmicament, va expressar, i va afegir que «a l’estiu, per exemple, gairebé no cobrim ni les despeses amb el que cobrem». Amb tot, va sostenir que «entre que paguem l’assegurança, les rodes, el gasoil… acabem cobrant uns 1.500 euros mensuals, i és totalment inviable».
L’ATA qualifica de competència deslleial el VTC de CityXerpa
CityXerpa ha incorporat recentment un servei de vehicles de turisme amb conductor (VTC) a Andorra. En aquest sentit, el taxista de l’ATA Llorenç Gastó va indicar que s’ha format una «competència deslleial» per al negoci dels taxis, ja que segons va explicar, els assalariats d’aquest nou servei treballen sense cap permís com els que es demanen a la resta de professionals del transport, per exemple, el de Taxi Ordinari Interurbà (TOI). A més, Gastó va expressar que «nosaltres hem de treballar amb un taxímetre i unes tarifes marcades pel Govern, i aquesta gent està cobrant el que els hi dona la gana». Per tant, l’ATA demana igualtat. Així, «si als taxistes se’ns exigeix un servei de regulació de trucades o una centraleta, s’ha de demanar a tothom, si no, no és just i no hi ha control de què es declara», va afegir.