La unió de sinergies entre la Policia, l’àrea de Mobilitat i els serveis de circulació de les set parròquies permetrà crear una plataforma per gestionar conjuntament les dades d’accidents de trànsit que, segons ha avançat en declaracions a aquest rotatiu el cap de Mobilitat, Jaume Bonell, «oferirà els primers resultats d’aquí quatre mesos, tot just a l’estiu». La iniciativa esdevé cada vegada més necessària davant del registre constant d’accidents i de la impossibilitat de donar-hi resposta en no saber-ne els motius i les mesures correctives que cal aplicar.
Aquest 2019 la Policia ja ha comunicat 16 accidents, quatre dels quals han sigut atropellaments i dos d’ells de gravetat. El darrer s’ha produït avui a les 7.20 hores del matí a l’avinguda Verge del Remei de Santa Coloma, a Andorra la Vella. Una furgoneta Renault Kangoo amb matrícula andorrana ha atropellat un home resident de 57 anys, que en patir múltiples contusions ha hagut de ser traslladat a l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell. Abans del migdia, però, ja havia estat donat d’alta.
Detectar els trams negres
Malgrat que des de la Policia han admès que els 16 sinistres en el que portem d’any són «més del compte», no s’han mostrat excessivament preocupats i encara menys han volgut crear alarmisme davant d’aquesta situació. El cap de Mobilitat ha explicat que abans de precipitar cap conclusió «cal avaluar els accidents, per què succeeixen i quines han de ser les mesures correctives». De fet, ja ha especificat que fins que no s’obtinguin els primers resultats de la base de dades conjunta no es podrà concretar «si calen més passos de vianants,canviar-los de lloc o senyalitzar-los millor, o bé si s’ha d’incrementar la presència policial o limitar la velocitat». «Sobretot hem de veure si hi ha coincidències», ha insistit Bonell.
En aquest mateix sentit, les fonts policials consultades han volgut aclarir que els llocs on s’han produït accidents «no són punts negres». A partir de l’encreuament de les seves dades i de les dels serveis de circulació, no obstant, volen definir els trams de major sinistralitat, que no es tracta de cap dels que han registrat un major nombre d’accidents en els darrers mesos. «L’objectiu és mantenir les bases actuals, però creuar-ne les dades més sovint i, per tant, posar ordre a la informació perquè l’informe anual de l’Automòbil Club d’Andorra sigui encara més precís», han assegurat des de la Policia. De tota manera, sí que han reconegut que des de fa un temps hi ha una petició dels veïns al Comú de la Massana per incorporar un semàfor a la cruïlla d’Anyós on el passat 5 de febrer es va produir l’atropellament d’un vianant.
Major conscienciació
La Policia i els serveis de circulació dels set comuns aportaran el màxim d’informació, però l’última decisió serà de Mobilitat. Bonell ha explicat que es poden estudiar tot tipus de canvis i, per exemple, en referència al vehicle que el passat dimecres va xocar contra una parada d’autobús davant del centre comercial River, ha indicat que en ser el segon incident que es produeix al mateix lloc en poc espai de temps es pot interpretar que «aquesta parada està mal ubicada». Des de la Policia, en canvi, la seva intenció és promoure campanyes de sensibilització en els trams negres.
El vianant envestit per un taxi abandona l’UCI
L’home resident de 20 anys que va ser atropellat per un taxi a l’avinguda Consell d’Europa de la capital la setmana passada ha abandonat avui l’UCI de l’Hospital Sant Pau i ara està ingressat a la unitat de semicrítics. Segueix estable dins de la gravetat pel traumatisme cranioencefàlic que va patir, però «ha millorat» en les últimes hores, han indicat fonts mèdiques del centre. Els especialistes, però, encara no aconsellen intervenir-lo quirúrgicament.
El jove va ser envestit pel vehicle quan travessava el carrer per un pas de vianants, van indicar els testimonis dels fets. No van precisar si ho va fer quan el semàfor estava en verd o en vermell.