El Sindicat d’Habitatge ha carregat amb duresa contra l’aprovació definitiva de la llei que regularà la desintervenció progressiva dels contractes de lloguer entre el 2027 i el 2030. L’entitat considera que el text s’ha aprovat sense modificacions substancials respecte a la proposta inicial del Govern i denuncia que la norma respon als interessos de la patronal immobiliària més que no pas a les necessitats dels llogaters.
En un comunicat difós aquest divendres, el col·lectiu sosté que la llei ha estat elaborada “a mida de la patronal immobiliària” i lamenta que finalment no s’hagi “mogut una sola coma” del redactat plantejat per l’Executiu. Tot i això, el sindicat reivindica que la pressió exercida durant els darrers anys per les mobilitzacions i el moviment per l’habitatge ha contribuït a evitar una desregulació més ràpida del mercat.
“Els grans rendistes i especuladors acabaran recuperant amb plenes garanties la seva capacitat de rendibilitzar els habitatges” – Sindicat d’Habitatge
L’organització defensa que la tornada a una suposada “normalitat” del mercat de lloguer implica recuperar les dinàmiques que, al seu entendre, han contribuït a agreujar la crisi de l’habitatge. “Els grans rendistes i especuladors acabaran recuperant amb plenes garanties la seva capacitat de rendibilitzar els habitatges”, afirmen, advertint que aquesta situació es produirà en detriment de l’estabilitat residencial d’una part de la població.
El sindicat també critica el paper dels grups parlamentaris durant la tramitació de la llei. Si bé reconeix que algunes formacions de l’oposició han intentat introduir modificacions al text, considera que les esmenes presentades han recollit “de manera insuficient i parcial” les demandes defensades pel moviment per l’habitatge. En aquest sentit, asseguren que la seva experiència durant el procés legislatiu els porta a concloure que “la via del diàleg institucional s’ha esgotat”.
Entre les principals reivindicacions que continuen defensant hi ha la regulació dels preus dels lloguers, la prohibició dels desallotjaments sense una alternativa habitacional digna, la creació efectiva del registre de la propietat i d’un cens complet d’habitatges, així com l’eliminació de mecanismes que consideren susceptibles de generar abusos en els contractes d’arrendament.
El Sindicat d’Habitatge fa una crida a reforçar l’organització col·lectiva: “La resposta ha de ser l’organització i l’acció col·lectiva”
L’entitat assegura que la situació que viuen moltes famílies continua sent crítica i cita casos de persones que desconeixen si podran assumir futures actualitzacions dels lloguers, famílies que comparteixen habitacions per manca d’alternatives o dones que, segons exposen, es veuen obligades a conviure amb els seus agressors per motius econòmics.
Davant l’aprovació de la norma, el Sindicat d’Habitatge fa una crida a reforçar l’organització col·lectiva i a continuar la mobilització social. “La resposta ha de ser l’organització i l’acció col·lectiva”, conclouen, tot assegurant que continuaran impulsant iniciatives per pressionar les institucions en matèria d’habitatge.