Escaldes-Engordany
La Línia Circular de bus és la més ben valorada pels seus usuaris
La puntualitat, que és l’aspecte global amb menys mitjana, rep la pitjor puntuació en l’L6
La Línia Circular (LC) del servei de transport públic nacional, que cobreix la ruta entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, és la més ben valorada pels seus usuaris. El servei rep un 8,5 global segons els resultats de l’enquesta de satisfacció realitzada per la concessionària, Coopalsa, que s’encarrega de dur a terme tots els trajectes nacionals de bus a excepció del Lot 1, que inclou les línies a Sant Julià de Lòria. Així, els usuaris de l’LC enquestats van valorar amb la màxima puntuació –10– aspectes com la neteja dels vehicles i les parades, la informació a les pantalles, les xarxes socials i les parades, l’absència d’olors i l’estacionament en la parada. Cal tenir en compte que aquest trajecte suposa únicament el 3% dels usuaris totals de Coopalsa en les línies nacionals –segons van recollir a l’enquesta, el primer any de concessió van acumular 1.834.000 viatgers i 1.579.000 el segon any–. En aquest sentit, també cal posar en relleu que un dels aspectes que va rebre pitjor puntuació, en comparació amb la resta de línies, va ser l’espai per viatjar, amb un 8,3. I és que aquest trajecte es cobreix amb un bus llançadora, de dimensions més petites.
La segona línia més ben puntuada pels viatgers va ser l’L5, que cobreix el trajecte entre la capital i Arinsal. El servei va rebre una valoració global de 8,4, on l’element més ben puntuat va ser l’absència d’olors als busos amb un 9,9, seguit per una valoració de 9,8 l’empat de l’estacionament en les parades i la informació de les pantalles, i amb un 9,7 s’hi van situar la neteja dels vehicles i la informació a les parades. Aquesta línia és la segona amb menor xifra d’usuaris entre les nacionals de Coopalsa, suposant el 13% del total de viatgers.
Amb un 8,2 de mitjana van empatar les dues línies que cobreixen la vall d’orient: l’L2, que circula entre Andorra la Vella i Encamp; i l’L4, que uneix la capital i el Pas de la Casa. Ambdós serveis són els més populars de la companyia en relació amb el transport interurbà del país, corresponent al 29% i el 30% del total de viatgers de la companyia. Entrant al detall del servei, la neteja dels vehicles i l’absència d’olors van rebre la millor avaluació en l’L2, amb un 9,8. A continuació, amb un 9,7, els viatgers van destacar la neteja de les parades. En una línia similar, els enquestats de l’L4 van puntuar amb un 9,9 l’absència d’olors als busos, seguit de prop i amb un 9,8 la neteja dels vehicles, i la informació a les pantalles i a les xarxes socials.
Finalment, els usuaris de l’L6, línia que fa el recorregut Andorra la Vella - Ordino, va ser puntuada amb un 8,1 de mitjana, i amb un empat a quatre amb 9,6 punts dels elements més ben valorats. És el cas de l’estacionament en la parada, la neteja dels vehicles, l’absència d’olors i la informació a les pantalles, mentre que la temperatura dels vehicles i la informació a les xarxes socials va rebre un 9,5. Aquesta línia representa el 25% dels usuaris totals.
La puntualitat, a millorar
L’aspecte que va aconseguir una mitjana global més baixa, i de fet, era notablement inferior que la resta d’indicadors, va ser la puntualitat. En el conjunt de les cinc línies que gestiona Coopalsa, la valoració sobre la puntualitat dels enquestats va ser de 7,7. De fet, tots els serveis van obtenir puntuacions entre el 7 i el 8, a excepció de la LC, en la qual els viatgers van valorar amb un 9,2 l’aspecte de la puntualitat. A continuació, amb un 8 de mitjana, s’hi va situar l’L4, seguida de l’altra línia encampadana, l’L2, que va rebre una puntuació de 7,7. Les notes més baixes van anar als dos trajectes que circulen en direcció a la vall del nord, amb una puntuació de 7,3 per a l’L5 i de 7 per a l’L6.
En aquest sentit, i durant la presentació dels resultats de l’enquesta, el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, va incidir que «la puntualitat és un repte continu, però és difícil perquè hi poden haver imprevistos imponderables». Així mateix, el gerent va apuntar, a preguntes de la premsa, que la disposició de carrils segregats podria influir positivament en un major acompliment de les previsions horàries, si bé va puntualitzar que «des de Territori es va estudiar i impulsar aquesta via entre Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella, però és una qüestió que no ens pertoca a nosaltres».
L’enquesta de satisfacció es fa anualment com a part dels acords contrets entre la concessionària i el Govern en el contracte d’explotació del servei. Enguany es va dur a terme entre el 20 de setembre i el 16 d’octubre i es va preguntar a 370 viatgers, excloent turistes i usuaris del bus lliure.