Andorra la Vella
Coopalsa perd 260.000 euros per la rebaixa de l’abonament mensual
Dallerès afirma que el menyscapte, corresponent a tres mesos, pot provocar la fallida de la societat
Coopalsa, la UTE formada per Cooperativa Interurbana i Transpisa, i que explota les línies nacionals de transport públic de viatgers L2, L4, L5, L6 i Línia Circular, ha deixat d’ingressar 260.000 euros entre l’1 de setembre i el 30 de novembre d’enguany per la rebaixa aplicada en el nou abonament mensual il·limitat impulsat pel Govern. Així ho va informar ahir el president de Cooperativa Interurbana i gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, que va puntualitzar que aquesta xifra respon a la comparativa amb l’ingressat en el mateix període l’any 2019. «La rebaixa d’aquest títol mensual provoca un efecte directe en una disminució de la recaptació per part de l’operadora», va recalcar Dallerès, que va posar en relleu que aquest menyscapte s’ha produït malgrat que el nombre d’usuaris en aquest període ha estat superior enguany que fa dos. En concret, la diferència és de 4.631 viatgers, passant dels 537.836 del 2019 als 542.467 d’aquest 2021. «Les xifres són tossudes i, a mesura que passi el temps, s’aniran agreujant», va sentenciar el gerent de Coopalsa, que es va mostrar esperançat d’arribar a un acord aviat amb el Govern per equilibrar la situació.
I és que, tal com va compartir Dallerès, les xifres que «de manera oficiosa» els han traslladat a tall de compensació per part de l’Executiu estan «per sota de la meitat» del seu càlcul. «Aquesta xifra no es pot acceptar perquè suposaria una fallida de la societat», va alertar el gerent, que va insistir que «ho veiem tant de sentit comú que no presenta discussió». Així mateix, el gerent va recordar que «el contracte de concessió ja preveu elements per compensar els perjudicis que generin les decisions del Govern», que en definitiva, és qui estipula el servei a oferir. En qualsevol cas, Dallerès es va mostrar favorable a mesures com la de l’abonament a preu reduït, declarant que «estem d’acord en tota acció que suposi una major acceptació del servei i un increment dels usuaris», en definitiva, de totes aquelles fórmules que incentivin l’ús del bus.
Per això, el gerent de Coopalsa també va posar l’accent en el fet que la reducció de l’aforament als vehicles del 70% és contraproduent per a aquest objectiu, perquè «pot fer la impressió als usuaris que els busos són un punt d’infecció generalitzada, quan no hi ha evidència al respecte», a la vegada que va assegurar que el servei «ha respectat i respecta la normativa vigent».
A millorar la puntualitat
Aquestes manifestacions de Dallerès van ser en el marc de la presentació de l’enquesta de satisfacció dels clients de les línies gestionades per Coopalsa, que va concloure amb una valoració general 8,2 sobre 10, i una puntuació homogènia de totes les línies –totes amb sortida o arribada a Andorra la Vella–: un 8,1 per l’L6 d’Ordino, un 8,2 per l’L2 d’Encamp i l’L4 del Pas de la Casa, l’L5 d’Arinsal va obtenir un 8,4, i la més ben valorada va ser la Línia Circular a Escaldes-Engordany, amb un 8,5.
En relació amb el nivell de satisfacció dels usuaris per indicadors, l’element que va obtenir una puntuació més baixa va ser la puntualitat, amb un 7,6, seguit de l’espai per viatjar amb un 8,6, i amb 9 punts s’hi va trobar la informació sobre les alteracions. «La puntualitat és un repte continu, però és difícil perquè hi poden haver imprevistos imponderables», va incidir Dallerès. Així mateix, l’aspecte més ben valorat va ser l’absència d’olors, amb un 9,8, seguit per un triple empat de 9,7 de la neteja dels vehicles, la informació de les pantalles, o la informació a través de les xarxes socials.
Així mateix, l’elaboració d’aquesta enquesta també va permetre obtenir informació demogràfica de les persones que fan ús del transport públic a Andorra: un 63% dels clients són dones; el 79% té de 26 a 51 anys; el 73% és assalariat, dels quals el 34% treballa al sector del comerç; el 62% viatja diàriament; i el 42% es desplaça per una motivació laboral.