PUBLICITAT

Andorra la Vella

Educació proposa una llei que reconeix l’experiència professional

L’objectiu és que treballadors sense titulació oficial obtinguin una acreditació vàlida en la seva feina

Per Victoria Gómez Pérez

La ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, ahir.
La ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, ahir. | SFGA/JAViladot

el Consell de Ministres va donar ahir llum verda al Projecte de llei de creació del sistema de validació dels aprenentatges basats en l’experiència (VAE). Es tracta d’un mètode per obtenir les qualificacions oficials, tenint en compte els coneixements, les habilitats i les competències d’una persona que ha adquirit i desenvolupat una professió al llarg de la vida, però que no compta amb els estudis previs per acreditar-ho. 

Tal com va explicar la ministra d’Educació i Ensenyament, Ester Vilarrubla, l’obtenció del VAE és possible en diplomes d’ensenyament professional des del 2007 –anualment es duen a terme una quarantena d’avaluacions–, però amb el nou text, el Govern pretén expandir-ho a altres nivells educatius, com bàtxelors o màsters. «Crec que augmentarà força la demanda d’aquestes titulacions», va preveure Vilarrubla, tot admetent que «serà un procés llarg», però «és important que el comencem per poder-lo anar ampliant». En aquest sentit, la ministra va assenyalar que ja s’ha començat a contactar amb els possibles sectors interessats, els quals tindran «una gran oportunitat», perquè els seus treballadors vegin reconeguda la seva experiència. Així, va exemplificar casos de perruqueres o esteticistes que fins ara, i després d’anys de feina, han pogut obtenir un compliment formal, però no oficial.

Abans d’adquirir el certificat, el candidat haurà de passar per una «fase d’orientació» i se li oferirà la informació necessària sobre l’entitat certificadora, que l’acompanyarà, en una segona fase, durant el tràmit en l’exposició del seu expedient, un període que pot durar entre un any i mig i dos. Finalment, el ministeri decidirà si la persona és apta per tenir el títol corresponent. En tots els casos, les qualificacions tindran els mateixos drets i deures que les validacions obtingudes pel procés educatiu formal que ja formen part del repertori nacional.
Vilarrubla va voler destacar que l’Executiu fa aquest «pas» perquè confia en el desenvolupament d’una societat fonamentada en l’educació i la formació dels seus ciutadans i perquè l’educació és un «eix clau» d’Andorra. A més, tant la Unesco com altres organismes supranacionals, també recullen l’aprenentatge i la formació dels adults al llarg de la vida. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT