PUBLICITAT

Andorra La Vella

Martí preveu fortes inversions del Govern a l’aeroport de la Seu

El cap considera «just» que s’ofereixin ajudes públiques per a una infraestructura que «beneficiarà» el país

Per Victoria Gómez Pérez

El cap de Govern, Toni Martí, durant l’acte de clausura del Fòrum, ahir.
El cap de Govern, Toni Martí, durant l’acte de clausura del Fòrum, ahir. | MARICEL BLANCH

El 26 de maig de 2019, l’Aeroport d’Andorra-La Seu disposarà del sistema de GPS que ha de permetre enlairar i aterrar vols comercials regulars sota qualsevol condició meteorològica. Si tot va com està previst, per a aquesta data hi haurà un nou govern al Principat que tindrà «l’obligació» d’encapçalar el que el cap de l’actual Executiu, Toni Martí, va anomenar «desenclavament sobirà» per aire. Martí, va fer aquestes declaracions ahir al migdia en el marc de clausura del 17è Fòrum de l’EFA, que enguany s’ha centrat en Una estratègia aeroportuària per a Andorra, i en el qual van intervenir diferents experts espanyols i francesos per valorar l’impacte real de la seva posada en marxa. «L’aeroport de la Seu és el desenclavament que tant necessitem» i la seva operativitat «bàsicament, beneficia a Andorra», per tant, és «just que invertim» en aquesta infraestructura, malgrat que no estigui dins el territori nacional, va reconèixer. Així mateix, va recordar que el Govern ja va intervenir econòmicament –amb 10,5 milions d’euros– fora de les seves fronteres en les obres de millora de les carreteres Nacional 20 i 22, direcció Tolosa, i va assegurar que aquesta «col·laboració sana» amb el govern francès va permetre a Andorra sortir-ne «beneficiada i reforçada».

 

Ajudes públiques

Els primers anys també seran fonamentals per atraure les companyies aèries i, per tant, se les haurà de subvencionar amb diners públics. Només així, va assegurar Martí, es podran garantir les estructures regulars amb les principals capitals europees, ja que la idea és que des de la Seu s’enllaci amb Madrid i París, i d’allà a Amèrica i Àsia, respectivament. Ara bé, «hem d’ajudar a la inversió estrangera, sempre en la mesura de les nostres capacitats econòmiques i conservant uns pressupostos que no generin endeutament», va matisar.
Pel cap de l’Executiu, actualment, el món està «interconnectat» i Andorra no es pot quedar al marge, de manera que les bones relacions mantingudes fins ara, tant amb la Generalitat de Catalunya com amb el Govern d’Espanya, s’han de mantenir perquè finalment el Principat compti amb un aeroport a «20 minuts» del centre del país. Això, «ho necessitem com l’aigua» per «situar Andorra plenament al mapa». 

 

Implicació civil

El president de l’EFA, Francesc Mora, va traslladar públicament el neguit generalitzat en els empresaris andorrans que creuen que les infraestructures actuals «són insostenibles». Per revertir la situació, va dir que és imprescindible la implicació i el convenciment de la societat civil. Tot i assegurar el suport incondicional de l’EFA als estudis sobre la viabilitat d’un aeroport en territori andorrà que actualment està realitzant la Cambra de Comerç, Mora va afirmar que l’aposta per l’aeroport de la Seu és «l’operació més curta, senzilla i barata» per millorar la competitivitat del país. 

 

Aerolínies interessades

El director general de Zabir 2005, Tomás Aranda, va informar que la direcció de l’aeroport urgellenc ja s’ha reunit amb «una quarantena de companyies» interessades a operar des de la Seu. Algunes d’aquestes podrien ser les low-cost espanyoles Air Nostrum i Switfair, que en el seu moment ja van fer vols de prova allà, i compten amb aeronaus de 50 i 60 places. Segons els càlculs d’aquest expert, per l’Aeroport d’Andorra-La Seu podrien arribar a passar 350.000 persones cada any. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT