Andorra la Vella
El 93% dels graduats universitaris treballa i la majoria té contracte fix
L’estudi indica que el 73% dels titulats troba feina al mes d’acabar els estudis
La inserció laboral dels estudiants d’ensenyament superior del Principat –Bàtxelor, Màster i DPA– és «altíssima», va assegurar ahir el ministre d’Educació i Ensenyament, Eric Jover, que va presentar la primera enquesta al respecte que analitza de la Universitat d’Andorra. Aquesta indica que més del 93,5% dels titulats tenen feina. «Tots els que volien treballar, treballen», va manifestar la directora de l’AQUA, Marta Fonolleda, encarregada de l’estudi. A més, un 70,7% dels titulats tenia un contracte indefinit en el moment de l’enquesta.
Els resultats del qüestionari també revelan la velocitat dels titulats enquestats, tots de les àrees de ciències de la salut, ciències socials i humanitats, i informàtica, en trobar feina. Un 73,3% ho va fer en menys d’un mes després de sortir de la universitat i un 19,3% ja en tenia abans d’acabar els estudis.
La satisfacció dels enquestats es reparteix de manera diferent. D’una banda, valoren amb un «excel·lent» la satisfacció amb els estudis obtinguts: un 96,8% repetiria la titulació cursada i la faria en el mateix centre educatiu. Per contra, en els coneixements relacionats amb la feina, puntuen la utilitat dels estudis amb una de les notes més baixes (7,9).
El ministre va afirmar que l’UdA s’està convertint en un «centre de referència, inclús per als estudiants de fora del Principat». Tot i les lloances, l’informe també desgrana les mancances del sistema andorrà. Els titulats consideren que el nivell d’anglès i les competències lingüístiques són els àmbits a millorar. En aquest sentit, Jover va indicar que el professorat de la universitat està rebent formació per vehicular les classes en anglès.
Estadístiques periòdiques
El qüestionari, via telefònica, es va fer el gener del 2017 a 111 graduats dels 133 que hi va haver a les promocions del 2015-16 i 2012-13, les quals van ser motiu d’estudi per analitzar la tendència a curt i mitjà termini, respectivament. El responsable d’Educació i Ensenyament Superior, però, va reconèixer que les dades «són insuficients per treure conclusions». El motiu és que fins ara no s’havia fet cap enquesta al respecte i, per tant, no hi ha amb què comparar-les.
L’enquesta ha de servir «per començar a crear un històric de dades i estadístiques» que es repetirà periòdicament, va indicar. Tanmateix, l’informe és comparatiu amb el que el ministeri va presentar fa cinc setmanes sobre la inserció laboral dels titulats de Formació Professional.