SANT JULIÀ DE LÒRIA
El nombre de nous estudiants universitaris augmenta un 9%
Els plans d’estudis s’orienten cada vegada més cap a competències i projectes
La Universitat d’Andorra (UdA) compleix 30 anys. Tres dècades creixent en l’ensenyament superior, tant en l’oferta com en el nombre d’estudiants. El curs 2017-2018 comença amb un creixement exponencial: un 7,5% més d’estudiants de formació reglada, un 9% més de nous estudiants i un 9,5% més de bàtxelors. Unes xifres que s’han traduït en més matrícules. Quant al pressupost, l’UdA té més diners que mai, un 7-8% més que l’any passat, que va ser d’uns tres milions d’euros.
L’UdA té entre mans dos reptes importants: la internacionalització i els nous plans d’estudis per competències i projectes. El rector, Miquel Nicolau, va explicar ahir que «és el primer any que tenim suficients convenis perquè tots els estudiants que vulguin puguin passar un semestre fora».
Una altra novetat són els convenis firmats amb les universitats americanes i, fins i tot, amb la Xina, on actualment hi ha dos alumnes, concretament a Beijing. «També tenim estudiants internacionals que venen de països remots», va afegir Nicolau, «a través del Buddy Program, que vam iniciar l’any passat, i hem passat de set a 38 alumnes». Entre aquests estudiants n’hi ha de Brasil, Mèxic, França o Itàlia.
A més, fa un any que l’UdA va entrar al Consejo Universitario Iberoamericà (CUI) i l’any que ve es tirarà endavant un projecte de mobilitat iberoamericana. El programa consisteix en què cadascuna de les 22 universitats del CUI tingui un alumne de la resta de la xarxa.
L’altre gran repte és l’ensenyament per competències, que ja aplica l’escola andorrana. «Ja ho hem iniciat, amb l’objectiu que el curs que ve iniciem plans d’estudis adaptats per projectes i competències i en dos-tres anys tenir-los tots adaptats. Serà un model innovador en el món universitari», va puntualitzar el rector. L’UdA vol trencar l’esquema hermètic de les assignatures, «volem diluir el concepte i parlar de temes més transversals. És un canvi en l’estructura, però sobretot en el fons», va aclarir.
L’anglès continua sent l’aposta forta, i es pretén que a partir del curs 2018-2019 almenys 30 crèdits siguin en aquesta llengua, és a dir, que en cada bàtxelor s’imparteixi un semestre complert en anglès. El ministre d’Educació, Ensenyament Superior i Recerca, Eric Jover, va subratllar «els esforços de l’UdA perquè en totes les titulacions reglades hi hagi una certa proporció de llengua anglesa vehiculada, el que és molt positiu per a les competències dels nostres estudiants». Un canvi que també ha provocat que el professorat es posi les piles: «És un repte, se’ls demana competències que no necessàriament tenien en un inici, però l’UdA compta amb professionals vocacionals que quan se’ls plantegen reptes que van a favor dels estudiants sempre et diuen que sí».
La llengua anglesa també facilitarà la mobilitat de l’alumnat, fet que el ministre també va lloar: «Per als estudiants de l’UdA perquè, a part de la part acadèmica i professional, els enriquirà viure una altra realitat cultural, i que aquí vinguin estudiants de fora a seguir l’ensenyament superior vol dir que ho estem fent bé, que és de qualitat, i ens permetrà que cada vegada hi hagi més estudiants que vulguin fer recerca a Andorra, siguis d’on siguis».
De fet, des que va començar el programa de tercer cicle, l’any 2006, s’han doctorat nou persones i s’han publicat 18 articles científics. Actualment, hi ha quatre grups de recerca universitària. «Els resultats de la investigació ens poden fer avançar el país i la societat, i com més recerca es faci des de la universitat pública, la docència estarà més a prop de la recerca», va argumentar el titular d’Educació.
L’UdA continua creixent, no només en estudiants, sinó també físicament. El rector ja treballa en trobar espais més enllà de l’edifici central, i també en oferir residències per a l’alumnat, sobretot per a aquells que vinguin de l’estranger a cursar un semestre fruit dels programes de mobilitat.
A l’acte d’inauguració del curs acadèmic 2017-2018, en la quals els estudiants titulats el curs passat van recollir els seus diplomes, també hi van intervenir el cap de Govern, Toni Martí, i el cònsol menor de Sant Julià de Lòria, Julià Call.
L’UdA té entre mans dos reptes importants: la internacionalització i els nous plans d’estudis per competències i projectes. El rector, Miquel Nicolau, va explicar ahir que «és el primer any que tenim suficients convenis perquè tots els estudiants que vulguin puguin passar un semestre fora».
Una altra novetat són els convenis firmats amb les universitats americanes i, fins i tot, amb la Xina, on actualment hi ha dos alumnes, concretament a Beijing. «També tenim estudiants internacionals que venen de països remots», va afegir Nicolau, «a través del Buddy Program, que vam iniciar l’any passat, i hem passat de set a 38 alumnes». Entre aquests estudiants n’hi ha de Brasil, Mèxic, França o Itàlia.
A més, fa un any que l’UdA va entrar al Consejo Universitario Iberoamericà (CUI) i l’any que ve es tirarà endavant un projecte de mobilitat iberoamericana. El programa consisteix en què cadascuna de les 22 universitats del CUI tingui un alumne de la resta de la xarxa.
L’altre gran repte és l’ensenyament per competències, que ja aplica l’escola andorrana. «Ja ho hem iniciat, amb l’objectiu que el curs que ve iniciem plans d’estudis adaptats per projectes i competències i en dos-tres anys tenir-los tots adaptats. Serà un model innovador en el món universitari», va puntualitzar el rector. L’UdA vol trencar l’esquema hermètic de les assignatures, «volem diluir el concepte i parlar de temes més transversals. És un canvi en l’estructura, però sobretot en el fons», va aclarir.
L’anglès continua sent l’aposta forta, i es pretén que a partir del curs 2018-2019 almenys 30 crèdits siguin en aquesta llengua, és a dir, que en cada bàtxelor s’imparteixi un semestre complert en anglès. El ministre d’Educació, Ensenyament Superior i Recerca, Eric Jover, va subratllar «els esforços de l’UdA perquè en totes les titulacions reglades hi hagi una certa proporció de llengua anglesa vehiculada, el que és molt positiu per a les competències dels nostres estudiants». Un canvi que també ha provocat que el professorat es posi les piles: «És un repte, se’ls demana competències que no necessàriament tenien en un inici, però l’UdA compta amb professionals vocacionals que quan se’ls plantegen reptes que van a favor dels estudiants sempre et diuen que sí».
La llengua anglesa també facilitarà la mobilitat de l’alumnat, fet que el ministre també va lloar: «Per als estudiants de l’UdA perquè, a part de la part acadèmica i professional, els enriquirà viure una altra realitat cultural, i que aquí vinguin estudiants de fora a seguir l’ensenyament superior vol dir que ho estem fent bé, que és de qualitat, i ens permetrà que cada vegada hi hagi més estudiants que vulguin fer recerca a Andorra, siguis d’on siguis».
De fet, des que va començar el programa de tercer cicle, l’any 2006, s’han doctorat nou persones i s’han publicat 18 articles científics. Actualment, hi ha quatre grups de recerca universitària. «Els resultats de la investigació ens poden fer avançar el país i la societat, i com més recerca es faci des de la universitat pública, la docència estarà més a prop de la recerca», va argumentar el titular d’Educació.
L’UdA continua creixent, no només en estudiants, sinó també físicament. El rector ja treballa en trobar espais més enllà de l’edifici central, i també en oferir residències per a l’alumnat, sobretot per a aquells que vinguin de l’estranger a cursar un semestre fruit dels programes de mobilitat.
A l’acte d’inauguració del curs acadèmic 2017-2018, en la quals els estudiants titulats el curs passat van recollir els seus diplomes, també hi van intervenir el cap de Govern, Toni Martí, i el cònsol menor de Sant Julià de Lòria, Julià Call.