Ara que acaba la temporada, quina valoració en fa del seu rendiment i el de l'equip?
Bé, està clar que volíem i ens mereixíem més. Ha sigut un any bastant difícil, perquè veníem de ser subcampions d’Europa l'any passat, sent molt competitius, constants i ràpids. Quan estàs en aquest punt, és normal comparar-te amb gent del Mundial i, tot i que és difícil comparar perquè són caps de setmana diferents, amb condicions de pista i temperatures diverses, no estàvem lluny. A molts circuits fèiem temps constants al top10, el 8 o el 15. Quan no surt i no acabes d'entendre per què és frustrant, però tot és un procés. D’aquest any difícil estic aprenent moltíssimes coses que estic segur que ens serviran per al futur.
Què ha significat formar part de l'equip Fantic Racing aquest any?
Al final és un equip que sempre ha sigut competitiu, lluitant constantment per campionats del món. Com a equip, estic content, però torno a dir que volíem i ens mereixíem més. Per X motius, no ha acabat de sortir. Crec que no hem tingut mai un bon paquet amb el qual em sentís còmode per pilotar a la meva manera, i això ha sigut el principal factor que m’ha impedit gaudir i ser competitiu.
Quines diferències principals ha notat respecte a la seva etapa anterior en el campionat de Moto2, tant pel que fa al pilotatge com a l'entorn competitiu?
La primera és que va ser massa precipitat. Tot i que començava a anar ràpid, va ser una passa en fals que no hauríem d’haver fet. Estava molt verd encara, sense experiència i sense ser capaç de resoldre moltes coses per mi mateix durant un cap de setmana. Igual que aquest any, d’aquella etapa vaig aprendre moltíssim i m’ha servit per al dia d’avui. Però segueixo pensant que va ser una passa massa precipitada.
Què el va inspirar a iniciar-se en el món del motociclisme?
El meu pare. Al final, ell venia de casa, campió d'Europa de 250 cc al 1987, i tota la vida corrent amb motos. Va ser el principal factor.
Quin impacte creu que té la tecnologia en l’evolució del pilotatge i les motos? Hi ha algun aspecte tècnic que l’apassioni especialment?
En MotoGP, sí. A les altres categories no hi ha tanta tecnologia de moment, i espero que no avanci. A MotoGP ha entrat massa cosa nova, sembla que ara hagis d’estudiar per pilotar. Tot i això, de cara al 2027 canvia el reglament i es limitaran moltes coses que s’han afegit en els darrers anys. Crec que serà un any important i que els espectadors gaudiran molt.
Quina importància té l’aspecte mental en aquest esport? Treballa amb algun ‘coach’ o té una rutina específica?
Sí, per sort tinc gent propera amb qui puc desfogar-me i explicar com em sento i els problemes que estic tenint. O fins i tot quan tot va molt bé, poder dir: “Mira, estic content per això, això i això”. Crec que és molt important tenir gent a prop per donar-te suport en aquest sentit.
Com imagina a Xavi Cardelús d'aquí a 10 anys? Es veu encara sobre una moto o explorant altres facetes del motociclisme?
Tant de bo continuï vinculat d’una manera o altra al món de les motos. És un món que he viscut des de petit i que no m’imagino fora d’ell. Ja sigui com a 'coach', ajudant algun pilot jove o qualsevol altra cosa, però espero continuar dins d’aquest món. Si no, sempre vinculat al món del motor.
Quin consell donaria als joves pilots que somien a arribar a competir en el mundial?
Que gaudeixin, sobretot que gaudeixin. He tingut moments en què no he gaudit i es passa malament. T’aclapares, dubtes de moltes coses, i crec que el fet de gaudir i creure que el que estàs fent, ho estàs fent bé és molt important.