Nous passos per avançar

L’Escola Andorrana activa millores clau per modernitzar el funcionament i l’orientació educativa del sistema

Les actuacions inclouen revisions dels marcs pedagògics i un calendari progressiu que preveu resultats visibles en els pròxims sis o set anys

La directora de l’Escola Andorrana, Olga Moreno, ha participat aquest dimecres en la taula rodona organitzada pel GESCO sota el títol ‘L’impacte de l’Escola Andorrana en la identitat i la societat andorranes’. Moreno hi ha exposat la visió actual del sistema, el qual compta amb 43 anys d’existència, remarcant que l’evolució del model educatiu s’ha construït “a partir de millores i de les avaluacions externes que hem anat incorporant”, eines que considera imprescindibles per determinar si el sistema “estava treballant bé”.

Així, i arran dels darrers resultats PISA, Moreno ha indicat que es va elaborar “automàticament un full de ruta, no per canviar, sinó per millorar”. Aquesta revisió inclou els marcs curricular, psicopedagògic, metodològic i de competències professionals, que “al cap d’uns anys necessiten una revisió per veure quins canvis fas”. Tanmateix, ha apuntalat que l’impacte de les mesures no serà immediat: “Aquestes millores les podrem veure d’aquí sis o set anys”, destacant que el sistema educatiu és ampli i que ordenar-lo requereix temps, atès que implica programes, regulacions i aplicacions directes a l’aula que s’han d’implementar de manera progressiva.

“Les millores en el sistema les podrem veure d’aquí sis o set anys” – Olga Moreno

En l’àmbit tecnològic, ha detallat que el pla d’innovació preveu “12 accions i 30 subaccions”, moltes de les quals afecten el funcionament diari dels centres. Entre elles, la introducció dels Chromebooks a segona ensenyança com a substitució progressiva dels iPads “per un tema de seguretat tecnològica, d’alumnes i docents”. Moreno ha explicat que s’incorporarà una aplicació que permetrà al professorat conèixer “quina utilització està fent en aquell moment l’alumnat”. També ha recordat que els Chromebooks són aportats pel ministeri i no per les famílies.

Per altra banda, la taula rodona ha comptat també amb la participació de l’exministra d’Educació, Roser Bastida, qui ha assenyalat que coneix el projecte “des de fa molt més temps”, ja que es va incorporar al sistema el 1976. Bastida ha destacat “el creixement important d’alumnes” al llarg dels anys i ha afirmat que l’educació “s’ha d’anticipar a la mateixa evolució de la societat”. Pel que fa a les etapes educatives, ha defensat que “totes tenen la seva especificitat” i que cada una presenta dificultats pròpies, sense que n’hi hagi cap “ni el més bo ni el menys”, perquè totes són rellevants en la construcció del sistema.

“[Amb els anys] hi ha hagut un creixement important d’alumnes […] L’educació s’ha d’anticipar a la mateixa evolució de la societat” – Roser Bastida

Bastida ha recordat igualment els inicis de la digitalització a l’Escola Andorrana, amb la introducció de la “tortuga” de Seymour Papert, la qual va permetre incorporar eines informàtiques als centres, i posteriorment amb el projecte informàtic per al conjunt del país, el qual ha definit com a “molt capdavanter i que encara continua”.

Comparteix
Publicitat
Notícies relacionades

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Comparteix
El més destacat
Publicitat
Entrevistes culturals
Conseller de Cultura del Comú d’Encamp
Escriptor urgellenc i president de l’Associació Llibre del Pirineu
Arquitecte i gerent de Promusa
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu