Condé obre l’any del gravat

  • La sala de Govern recupera l’aroma de les grans cites amb una retrospectiva de l’artista mexicà H A finals d’any recalarà a la capital la col·lecció Gelonch Viladegut

A. L.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El gravador mexicà Miguel Condé posa davant d’un monogravat de la sèrie Canto al cuerpo (2004) Foto: TONY LARA

Els més joves del lloc ni ho recordaran, però hi va haver un temps que per la sala de Govern hi desfilaven artistes i col·leccions de primeríssima fila mundial: Thyssen, Dalí, Mir, Warhol, Piranesi… Per fer venir salivera, ja ho veuen. Tot això havia passat al sac dels records, i vet aquí que quan alguns ja ho donàvem per perdut –més o menys com la programació de l’Auditori Nacional, ja que ens posem nostàlgics– va el ministeri i es treu de la màniga aquesta retrospectiva consagrada a l’obra gràfica del pintor i gravador mexicà Miguel Condé (Pittsburgh, 1939). Una mostra gran, enorme, espectacular, que destil·la l’aroma de les altes ocasions d’antany i que tindrà continuïtat a l’últim trimestre del 2012, quan recalarà a l’antiga caserna de Bombers de la capital La permanència del gravat, amb fons procedents de la col·lecció Gelonch Viladegut.

A la gent de Promoció cultural li ha donat pel que es veu pel gravat, una solució imaginativa en temps de vaques magres i que s’inscriu a més en la tradició històrica de la casa, que des de finals dels anys 80 ha portat tres magnes exposicions consagrades al gènere. I atenció als noms: Goya, Kathe Kollvotz i Piranesi. Des d’ara caldrà afegir Condé en aquesta gloriosa estirp: sota el lema El cant del Gravat ha aplegat una seixantena d’obres –aiguaforts, aiguatintes i monogravats– que repassen exhaustivament la seva trajectòria com a pintor-gravador, des del 1977 fins al 2007. Exactament, des de la monumental sèrie Guggenheim, estampada a París a la casa Lacourier-Frélaut. D’acord, potser no els digui gaire cosa, el nom: però és el mateix taller que treballava amb Picasso, Miró i Dalí. Quasi res. Amb Lacourier va trebvallar Condé durant tres lustres, i amb Lacourier va aprendre els secrets de l’ofici. La sèrie Guggenheim bastaria per posar el mexicà –nascut als EUA, instal·lat des de principis dels anys 70 a Sitges– en la llista dels grans gravadors de l’últim terç del segle XX, i prefigura a més el personalíssim univers temàtic i iconogràfic de l’artista, una figuració romàntica més a prop de Goya, per entendre’ns, que de l’abstracció conceptual i formal dels seus (quasi) coetanis, des de Chillida fins a Tàpies.

Gravats ‘Matutano’

Els gravats de Guggenheim –així titulada per la beca que a mitjans anys 70 li va permetre instal·lar-se a París– està esquitxada de personatges fabulosos, estrafets, deformes, que s’entreguen a inquietants jocs de vivisecció, qui sap si de tortura. No hi busquin un fil temàtic, perquè no n’hi ha, adverteix Condé: es tracta d’un conjunt d’idees inconnexes, més aviat de visions que com a molt il·lustren el moment vital de l’autor. ¿Monstres? «Potser sí, però és que això –monstres–és precisament el que som molts de nosaltres en un moment o altre de la vida». El gust pel detall, la morositat i l’horror vacui que destil·len els gravats inicials s’anirà depurant amb el transcurs dels anys: es sèries Baltrusaitis (1983), així batejada en honor de l’historiador lituà Jurgis Baltrusaitis, i Tempestes (1991) denoten ja una clara tendència cap a la simplificació conceptual que culmina en Canto al cuerpo (2004) i Cabeza (2007), on d’altra banda explota una particular tècnica consistent a obtenir obres diferents a partir de la planxa mestra sobre la qual va aplicant matrius diverses. Amb Condé, en fi i ja perdonaran el gir pop, passa com amb les patates Matutano: no te’n pots cruspir un de sol. En veus un, t’hi quedes enganxat i fins que s’acaba no ho pots deixar. Provin, provin.

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
El més destacat
Publicitat
Entrevistes culturals
Cantant del grup de versions Fugados de Alcatraz
Creadora de GOJA, l’espectacle de dansa vertical
Saxofonista
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu