La Creu Roja Andorrana va dur a terme un total de 389 serveis de transport social durant el 2019, una xifra que representa un 31% més que l’any anterior. Des de l’ONG, però, consideren que poden anar més enllà i que cal cobrir una necessitat existent, ja que constaten que «hi ha una gran mancança de transport social», tal com va assenyalar el director general de la Creu Roja Andorrana, Jordi Fernández. D’aquesta manera, l’ONG estaria disposada a assumir l’increment d’aquest tipus de servei però destaquen que per fer-ho necessitarien recursos econòmics.
Fernández va posar en relleu que hi ha «molta gent» que necessita un tipus de transport que vagi més enllà del sociosanitari, que és el que porta els pacients a rebre algun tipus de tractament mèdic. Segons el director de l’entitat, «cal recordar que la Creu Roja també actua a l’espera de veure com queda definitivament el nou model que vol impulsar el Govern». En aquest sentit, va explicar que es mostra «a l’expectativa» ja que no volen competir amb empreses privades en un concurs, tenint en compte que el seu model és el de col·laborador del Govern. Tampoc veuen de bon ull «competir» amb privats perquè seria una «qüestió moral», remarcava el director general de l’ONG.
L’ONG no vol competir amb empreses privades i espera la subvenció del Govern
Per defensar que cal potenciar el transport social, Fernández posava com a exemple el cas de persones que precisen anar a la perruqueria i que cal que algú els hi porti. D’aquesta manera, reivindicava que la Creu Roja compta amb els vehicles i «les persones formades» per efectuar aquest servei que ara com ara ja duen a terme, però que consideren que caldria potenciar molt més. Per fer-ho, però, insisteix en que caldrien d’una injecció monetària. Sense el suport del Govern, destacava Fernández, és complicat que la Creu Roja puguin ampliar aquest transport, ja que el que no volen és «treure diners d’un altre programa que està funcionant» per dedicar-lo a aquest.
La proposta sembla que només resta pendent que des de l’Executiu s’hi puguin destinar recursos econòmics, ja que tal com concreta Fernández, hi ha «bona sintonia» entre ambdues parts i des d’Afers Socials es veu de bon ull la iniciativa. Des de la Creu Roja es comprometen a «muntar l’estructura necessària» per potenciar aquest transport, amb més personal dedicat i també amb un centre regulador, si fos necessari. Tal com explicava Fernández, ara com ara, ja existeix un centre regulador, però els criteris que es fan servir per concedir aquest servei estan «més pensats» en la part sociosanitària i no tant en la social.
Àpats a domicili /
Un altre projecte que des de la Creu Roja voldrien tirar endavant, però que estaria lligat també a la disponibilitat de recursos econòmics és el d’àpats a domicili. Es tractaria de facilitar que persones grans o amb discapacitat poguessin gaudir a casa seva d’un servei de menjar, ja que tal com manifesta el director general de l’entitat, els consta que hi ha persones que no surten de la seva llar «i no mengen o no mengen bé». L’entitat està estudiant què suposaria econòmicament dur a terme aquest servei i reconeixia que «és car».
D’altra banda, a finals de l’any passat la Creu Roja va posar en marxa el programa Sempre acompanyats, després de detectar que hi havia «moltes persones que passen moltes hores soles a casa seva». Des de llavors, s’estan fent 28 acompanyaments i la voluntat de la Creu Roja és continuar combatent «la soledat no volguda». En el moment en què el programa es va posar en marxa es va fer una crida als voluntaris i va haver una molt bona resposta, si bé des de l’ONG es voldria que hi hagués més persones que puguin disposar d’hores lliures entre setmana, ja que és ara com ara on hi ha més mancances.