‘Si jugues sense respectar, el que estàs fent és assetjar’, ‘Reacciona! Algun dia podries ser tu. Inclou i respecte’ o ‘Jo jugo a respecte.com. Uneix-te a la partida’. Aquests missatges tan cridaners podrien ser tranquil·lament eslògans d’una campanya per prevenir l’assetjament escolar de qualsevol país del món. Per això, es tracten de tres propostes dels 395 eslògans que els alumnes dels centres educatius de Segona Ensenyança i batxillerat han fet arribar a l’Associació de Jovent en Risc d’Andorra (ADJRA) per al concurs d’Eslògans per a la Campanya de Prevenció de l’Assetjament Escolar 2025, que realitzarà aviat l’associació.
En aquest sentit, l’objectiu del certamen és “fomentar la reflexió i la sensibilització sobre la prevenció de l’assetjament escolar a través de la creació d’un eslògan que representi els valors del respecte, la convivència i el suport entre iguals”. Els guanyadors del mateix s’han conegut aquesta tarda i han estat Biel Naudi i Marc Moliné, que han rebut un premi individual cadascun.
Entrant en detalls, el primer premi en la categoria A (entre alumnes de 10 a 14 anys) ha estat per Biel Naudi, alumne de l’Escola Andorrana d’Encamp amb l’eslògan ‘Inclusió i respecte el camí correcte’. En la categoria B, pels estudiants d’entre 15 a 18 anys, el jurat ha escollit com a vencedor a Marc Moliné, estudiant del Centre de Formació Professional d’Aixovall, per l’eslògan ‘La unió fa la força i el respecte, la reforça’. A banda d’aquests guardons, valorats en 350 euros cadascun, l’associació també ha reconegut altres eslògans per la nombrosa participació que hi ha hagut enguany, informa l’ANA.
De manera que també s’han fet entrega d’obsequis pel lema amb el millor raonament; pel que reflecteix de forma més acurada la inclusió; pel més esperançador o diferents reconeixements pel treball en equip, un dels quals ha estat lliurat a Yolanda Blanco en representació dels adolescents atesos a l’Hospital Infanto-juvenil del SAAS. “És una xacra social”, ha relatat sobre la qüestió una de les especialistes que ha recollit el premi del centre que atén menors amb patologies psiquiàtriques. “El concurs crea això, un treball en equip i això per ells és reparador i terapèutic“, han assenyalat.
Per la seva part, des de l’ADJRA fan una valoració positiva de la gran participació que ha tingut la proposta a causa de la implicació que han tingut els joves i per la conscienciació en una problemàtica tan important com aquesta entre els adolescents. “Mai no saps amb els joves quan fas una cosa d’aquestes quina repercussió tindrà i estem contents perquè han participat tots els centres educatius“, ha comentat la presidenta de l’ADJRA, Sandra Cano. En aquest sentit, l’Associació va rebre 395 eslògans creats per 199 alumnes, provinents de 18 centres educatius d’arreu del país. Val a dir que també hi han participat joves ingressats o que estan tutelats pel Govern. “Ha estat molt inclusiu”, ha definit Cano.
Altrament, l’entitat defensa que tractar aquesta problemàtica és molt important perquè molts problemes de salut mental, ansietats o altres situacions provenen de l’assetjament escolar. “Ens adonem que quan rasquem el problema, a darrere, no en tots els casos, però hi ha un problema d’assetjament”, ha afirmat la seva presidenta. Això els amoïna, i per aquesta raó volen posar-hi fil a l’agulla perquè “que un xaval tingui un problema de depressió, d’ansietat, pensaments suïcides o que caigui en una addicció perquè no s’ha treballat l’assetjament ens preocupa”, ha detallat la presidenta.
Tot i que el ministeri d’Educació no tindrà les dades de l’assetjament escolar d’aquest present curs fins que finalitzi el mateix, la tendència dels darrers anys “és una mica regressiva”, ha comentat el secretari d’Estat d’Educació, Josep Anton Bardina. Malgrat això, Bardina ha deixat clar que això no vol dir res perquè “cada curs escolar és un curs nou”, ha mencionat el secretari d’Estat, qui ha defensat que des del ministeri “es fa un seguiment pertinent de cada cas”.