l a ministra de Salut, Afers Socials i Ocupació, Rosa Ferrer, va presentar ahir les línies d’actuació que seguirà el Ministeri en matèria d’afers socials durant aquest i el proper any. D’aquesta manera, Ferrer va destacar que Afers Socials es fixa el març de 2016 per presentar l’informe d’acompliment al Comitè Especial de la convenció dels drets de les persones amb discapacitat, elaborat per la ONU. Per dur a terme aquest informe, el Ministeri destinarà a un expert per a que desenvolupi de manera exclusiva el text i la redacció. On s’hi especificaran les accions que el Ministeri d’Afers Socials ha dut a terme en relació a la convenció.
A més, gràcies a aquest informe, «també podrem veure quin és el nivell d’acompliment que tenim vers les demandes del col·lectiu de discapacitats, i conèixer quines accions s’han de fer per arribar a un nivell d’estàndards mínim», segons va comentar la ministra.
Tot i això, cap al novembre d’aquest any, també s’haurà de presentar un esborrany d’informe a nivell intern per a l’elaboració de mesures urgents. On s’hi recollirà la orientació que té el Ministeri respecte la convenció. I on també s’hi hauran d’especificar quines accions es duran a terme. A més, Ferrer va comentar que una de les primeres línies a seguir serà l’«armonització legal». Doncs «cada ministeri haurà d’ocupar-se de les lleis que l’afecten». De la mateixa manera, Ferrer assegura que per complir correctament l’informe, s’haurà de dur a terme «una feina transversal amb els altres ministeris».
D’altra banda, Ferrer va comunicar que el desenvolupament de la Llei de Serveis Socials i Sociosanitaris –presentada a l’abril de 2014– serà un altre dels eixos principals que seguirà el Ministeri. Amb aquesta, «s’intentarà que els serveis de sanitat i societat treballin en conjunt, fet que fins ara no s’ha arribat ha aconseguir del tot» va remarcar Ferrer.
Tanmateix, la ministra va assegurar que ja s’estan posant en marxa equips per dur amb sinergia els dos àmbits. Tot i que «es designarà un equip principal que s’encarregarà de liderar i dirigir els sectors de sanitat i societat, juntament amb el SAAS».
Noves àrees / D’altra banda, Ferrer va comunicar que es desenvoluparan tres noves àrees que penjaran del Ministeri d’Afers Socials. D’aquesta manera, s’introduirà l’àrea d’atenció immediata. Un servei de telefonia 24 hores dedicat a les persones que tinguin una urgència social i que necessiten una resposta imminent. Per poder desenvolupar aquest recurs, s’hi destinarà un personal «capaç de valorar el nivell d’emergència i si és necessari actuar-hi o no». A més, aquests treballadors tindran la capacitat d’activar certs dispositius o accions, «però sempre seguint els protocols que hi ha establerts».
D’aquesta manera, el servei evitarà que els usuaris hagin de passar un llarg període d’espera per ser atesos i perquè s’escoltin les seves demandes. Doncs Ferrer va confirma que actualment, els usuaris que requereixen d’ajudes socials, han d’esperar «entre una i dues setmanes» per ser atesos. Tot i això, la ministra va comunicar que encara «estem treballant en el decret per definir quines tasques i especificacions tindrà aquest servei».
Un altra de les àrees que el Ministeri ha decidit instaurar, és la de polítiques d’atenció a la infància i joventut en situació de risc. On s’intentarà treballar també amb les famílies, ja sigui per les conductes additives dels menors com per qualsevol altre carència social, com poden ser els problemes d’escolarització, fent així activitats preventives i d’actuació per poder diagnosticar joves i infants amb situació de risc.
I per últim, també s’implantarà l’àrea de polítiques d’igualtat. On s’atendrà a les víctimes de violència de gènere o altres distincions socials, com l’atenció dels discapacitats pel que fa al servei d’ocupació.
Segons comenta Ferrer, aquesta nova àrea s’ha instaurat per «respondre a les demandes socials i també per apropar-nos més als requisits que demana la Unió Europea». I tot i que «encara hem de treballar molt sobre aquests aspectes, seria genial poder tenir el llibre blanc sobre la igualtat».