L'opinió de:
Advocat i impulsor de la Marca Andorra

Observatori de la Marca Andorra (IX): Turisme ‘Selected’

És per tots conegut que el turisme ha estat i continua sent un dels grans motors de l’economia del país. Davant la incertesa d’haver-nos d’obrir a nous sectors, el recurs del turisme no ens ha fallat mai, transmetent-nos la seguretat d’allò que ens és més familiar, més conegut, d’allò que hem sabut desenvolupar amb èxit durant decennis i que ens ha conduït al que avui som. Quan fa uns anys reflexionàvem sobre la necessitat de redefinició de la Marca Andorra ens focalitzàvem en l’atracció de talent, inversió i turisme de qualitat, justament perquè tot i apostar per la diversificació econòmica, els sectors tradicionals s’havien de reforçar, redefinir i adaptar als nous temps. Vet aquí doncs que l’estratègia promocional de país vinculada al turisme ha hagut de fer els seus esforços per a continuar fent que aquest sector sigui competitiu i pugui contribuir a l’estabilitat econòmica d’Andorra.

I d’esforç se n’ha fet i no pas poc per a donar una empenta al turisme del país, i ho hem vist amb la lluita contra la desestacionalització i que justament ha fet que els dominis esquiables i les seves propostes per estiu cada cop agafin més força en l’àmbit del turisme familiar i esportiu. També hem vist la importància creixent des de fa anys dels esdeveniments esportius competitius i formatius, així com una oferta cultural o la gastronòmica cada cop més ben estructurades, sense oblidar els esforços per generar noves experiències que reforcin l’activitat de l’eix comercial central del país. 

Veiem en totes les accions i iniciatives un denominador comú: mantenir viva la capacitat d’atracció de turisme, encara que aquí cal afegir un factor més a considerar, i és el tipus de turista que més ens pot convenir. En aquest sentit, sembla clar que progressivament hem anat apostant més per la qualitat que per la quantitat. I jo diria que el concepte de ‘qualitat’ encaixa molt bé amb els valors que inspiren Andorra i que alhora és allò que pretenem oferir als nostres ciutadans i visitants. Respecte per medi ambient i el nostre singular entorn natural, la preservació de la seguretat ciutadana, el foment de la cultura, de l’esport, de la formació i de la salut, i en general, l’aposta inqüestionable per un creixement sostenible, són tots ells valors en si mateixos que marquen el camí de l’estratègia a seguir, també en l’àmbit del turisme. I en aquest entorn de qualitat ara ens toca posar en valor la nostra millor i més selecta oferta turística que, al costat de tot allò que ja s’està fent i bé des de fa anys, ens acabi de posicionar respecte a aquell target més exigent de turista, que també mereix sense dubte la nostra atenció, i que ha de venir a completar el cercle virtuós de l’excel·lència turística d’Andorra. Parlem del turisme ‘de luxe’ o ‘prèmium’.

De fet, ja fa uns anys, a mi que m’agrada de tant en tant jugar a crear conceptes, se’m va acudir qualificar Andorra com a ‘un país sexy’ o fins i tot, com a ‘un país boutique’.  Per aquells que ho desitgin poden acudir a l’hemeroteca digital, però en tot cas, i quan encara no hi havia l’oferta que avui hi ha, se’m feia molt fàcil explicar al món quan selecte i diferencial podia ser allò que un visitant es podia trobar en aquell singular escenari, avui reforçat amb una voluntat creixent d’apuntar vers l’excel·lència.

I vet aquí que, ara tot just va un any, el Govern i Andorra Turisme ens varen presentar la iniciativa: Andorra Selected, una nova submarca derivada de la Marca Andorra i que pretenia presentar el nostre país com una ‘destinació Prèmium’ que prenent com a base l’exclusivitat, la singularitat i la personalització, així com l’alta qualitat del producte o del servei i de l’atenció al client, es plantejava com a objectius bàsics: augmentar l’estada i la despesa mitjana del turista, millorar i internacionalitzar el perfil del turista i treballar en la millora i creixement de l’oferta existent, creant noves oportunitats de negoci en aquest segment.

En aquest procés, al mes de març es van donar a conèixer els primers 17 establiments que havien aconseguit l’etiqueta Andorra Selected Certified Excellence, principalment comerços, establiments hotelers i gastronòmics, així com empreses especialitzades en oferta de lleure i esportiva i també en transport vip, quins detalls es poden trobar a la ubicació web corresponent, i que, si el procés segueix el seu curs pot comportar noves incorporacions d’establiments en una segona tanda d’avaluacions que es portarà a terme a l’estiu per part d’un jurat internacional. 

És clar, aquesta iniciativa no satisfarà les expectatives dels impulsors i dels establiments participants si no s’usen tots els mecanismes promocionals a l’abast. També això s’ha previst i aquesta passada setmana Andorra Selected s’ha presentat a la fira celebrada a Barcelona coneguda com a Connections Luxury, quina organització té una contrastada experiència en posar en contacte destinacions, proveïdors i clients, per tal de trobar fórmules per a aconseguir fer prosperar amb èxit projectes promocionals com pel que ara Andorra s’hi postula. Sembla que també hi ha previstes altres accions internacionals específiques, a més de fires com la PURE Life Experiences, a Marràqueix, o la Loop, a Grècia, encara que l’objectiu prioritari és la ILTM de Cannes, però recordem que per a promoure la ‘premiumness’ d’Andorra hi ha d’haver una contrastada oferta que cal ampliar i millorar prenent com a base l’aprenentatge que els nostres actors turístics puguin experimentar en els pròxims temps i la tutela de les institucions del país especialitzades que hauran d’acompanyar-los per tal que l’estratègia aporti els resultats desitjats i qui sap, potser en un temps no molt llunyà puguem també ser capaços d’organitzar esdeveniments del nivell dels que organitzen Connections Luxury. En aquest sentit, cal ser ambiciosos i adonar-nos que per a esdevenir una referència en el turisme d’alta qualitat cal organitzar el col·lectiu compromès de tal forma que esdevingui un fòrum de reflexió continuada, actiu i compromès, per tal de ser capaç de posicionar Andorra al màxim nivell. Andorra Selected és un bon exemple, un més dels diversos que s’estan desenvolupant, i que poden contribuir a la difusió de la Marca Andorra, sempre que compti amb el seguiment, la continuïtat i el màxim suport de tots els agents implicats.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND

Inés Martí

Andorra Telecom reforça el seu compromís amb l’educació tecnològica a través de la robòtica.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu