És per tots conegut que el turisme ha estat i continua sent un dels grans motors de l’economia del país. Davant la incertesa d’haver-nos d’obrir a nous sectors, el recurs del turisme no ens ha fallat mai, transmetent-nos la seguretat d’allò que ens és més familiar, més conegut, d’allò que hem sabut desenvolupar amb èxit durant decennis i que ens ha conduït al que avui som. Quan fa uns anys reflexionàvem sobre la necessitat de redefinició de la Marca Andorra ens focalitzàvem en l’atracció de talent, inversió i turisme de qualitat, justament perquè tot i apostar per la diversificació econòmica, els sectors tradicionals s’havien de reforçar, redefinir i adaptar als nous temps. Vet aquí doncs que l’estratègia promocional de país vinculada al turisme ha hagut de fer els seus esforços per a continuar fent que aquest sector sigui competitiu i pugui contribuir a l’estabilitat econòmica d’Andorra.
I d’esforç se n’ha fet i no pas poc per a donar una empenta al turisme del país, i ho hem vist amb la lluita contra la desestacionalització i que justament ha fet que els dominis esquiables i les seves propostes per estiu cada cop agafin més força en l’àmbit del turisme familiar i esportiu. També hem vist la importància creixent des de fa anys dels esdeveniments esportius competitius i formatius, així com una oferta cultural o la gastronòmica cada cop més ben estructurades, sense oblidar els esforços per generar noves experiències que reforcin l’activitat de l’eix comercial central del país.
Veiem en totes les accions i iniciatives un denominador comú: mantenir viva la capacitat d’atracció de turisme, encara que aquí cal afegir un factor més a considerar, i és el tipus de turista que més ens pot convenir. En aquest sentit, sembla clar que progressivament hem anat apostant més per la qualitat que per la quantitat. I jo diria que el concepte de ‘qualitat’ encaixa molt bé amb els valors que inspiren Andorra i que alhora és allò que pretenem oferir als nostres ciutadans i visitants. Respecte per medi ambient i el nostre singular entorn natural, la preservació de la seguretat ciutadana, el foment de la cultura, de l’esport, de la formació i de la salut, i en general, l’aposta inqüestionable per un creixement sostenible, són tots ells valors en si mateixos que marquen el camí de l’estratègia a seguir, també en l’àmbit del turisme. I en aquest entorn de qualitat ara ens toca posar en valor la nostra millor i més selecta oferta turística que, al costat de tot allò que ja s’està fent i bé des de fa anys, ens acabi de posicionar respecte a aquell target més exigent de turista, que també mereix sense dubte la nostra atenció, i que ha de venir a completar el cercle virtuós de l’excel·lència turística d’Andorra. Parlem del turisme ‘de luxe’ o ‘prèmium’.
De fet, ja fa uns anys, a mi que m’agrada de tant en tant jugar a crear conceptes, se’m va acudir qualificar Andorra com a ‘un país sexy’ o fins i tot, com a ‘un país boutique’. Per aquells que ho desitgin poden acudir a l’hemeroteca digital, però en tot cas, i quan encara no hi havia l’oferta que avui hi ha, se’m feia molt fàcil explicar al món quan selecte i diferencial podia ser allò que un visitant es podia trobar en aquell singular escenari, avui reforçat amb una voluntat creixent d’apuntar vers l’excel·lència.
I vet aquí que, ara tot just va un any, el Govern i Andorra Turisme ens varen presentar la iniciativa: Andorra Selected, una nova submarca derivada de la Marca Andorra i que pretenia presentar el nostre país com una ‘destinació Prèmium’ que prenent com a base l’exclusivitat, la singularitat i la personalització, així com l’alta qualitat del producte o del servei i de l’atenció al client, es plantejava com a objectius bàsics: augmentar l’estada i la despesa mitjana del turista, millorar i internacionalitzar el perfil del turista i treballar en la millora i creixement de l’oferta existent, creant noves oportunitats de negoci en aquest segment.
En aquest procés, al mes de març es van donar a conèixer els primers 17 establiments que havien aconseguit l’etiqueta Andorra Selected Certified Excellence, principalment comerços, establiments hotelers i gastronòmics, així com empreses especialitzades en oferta de lleure i esportiva i també en transport vip, quins detalls es poden trobar a la ubicació web corresponent, i que, si el procés segueix el seu curs pot comportar noves incorporacions d’establiments en una segona tanda d’avaluacions que es portarà a terme a l’estiu per part d’un jurat internacional.
És clar, aquesta iniciativa no satisfarà les expectatives dels impulsors i dels establiments participants si no s’usen tots els mecanismes promocionals a l’abast. També això s’ha previst i aquesta passada setmana Andorra Selected s’ha presentat a la fira celebrada a Barcelona coneguda com a Connections Luxury, quina organització té una contrastada experiència en posar en contacte destinacions, proveïdors i clients, per tal de trobar fórmules per a aconseguir fer prosperar amb èxit projectes promocionals com pel que ara Andorra s’hi postula. Sembla que també hi ha previstes altres accions internacionals específiques, a més de fires com la PURE Life Experiences, a Marràqueix, o la Loop, a Grècia, encara que l’objectiu prioritari és la ILTM de Cannes, però recordem que per a promoure la ‘premiumness’ d’Andorra hi ha d’haver una contrastada oferta que cal ampliar i millorar prenent com a base l’aprenentatge que els nostres actors turístics puguin experimentar en els pròxims temps i la tutela de les institucions del país especialitzades que hauran d’acompanyar-los per tal que l’estratègia aporti els resultats desitjats i qui sap, potser en un temps no molt llunyà puguem també ser capaços d’organitzar esdeveniments del nivell dels que organitzen Connections Luxury. En aquest sentit, cal ser ambiciosos i adonar-nos que per a esdevenir una referència en el turisme d’alta qualitat cal organitzar el col·lectiu compromès de tal forma que esdevingui un fòrum de reflexió continuada, actiu i compromès, per tal de ser capaç de posicionar Andorra al màxim nivell. Andorra Selected és un bon exemple, un més dels diversos que s’estan desenvolupant, i que poden contribuir a la difusió de la Marca Andorra, sempre que compti amb el seguiment, la continuïtat i el màxim suport de tots els agents implicats.