L'opinió de:
Cap de Govern del 1994 al 2005

L’heliport i el ‘Pancartòdrom’

No sé si aquesta paraula un xic bàrbara és ben correcta. Però diu el que vol dir. La penya que hi ha a l’obac d’Andorra la Vella, sota La Comella, ha esdevingut un lloc de reivindicació. La primera vegada, amb tots els patrocinis o toleràncies comunals adients, deia ‘NO AL FORN’. Fins ara hi deia ‘NO HELIPORT’. Com que és una penya comunal, suposo que qualsevol col·lectiu, grup o reunió que tingui quelcom a reivindicar (sobretot a negar) hi tindrà el mateix accés i la mateixa tolerància administrativa que va tenir el primer (uns quants anys) i el darrer (que ja no cal perquè no hi haurà heliport a La Comella).
 
El darrer ús del pancartòdrom d’Andorra la Vella es referia a una possible situació de l’Heliport i, es clar, la nega en aquell lloc, sembla que amb èxit. Tal com abans es va fer amb una campanya furibunda i bastant demagògica (queien helicòpters als carrers d’Andorra la Vella) pel que fa al Roc de Patapou. Aquest potser era el millor lloc per a la instal·lació. Al solà, a una alçada adient, amb entrades i sortides dels helicòpters sense passar mai ni a sobre, ni a prop de cap xalet ni casa. Però el projecte tenia dos vicis inicials: no hi havia cap carretera, malgrat que n’hi ha una a menys de cinc-cents metres en línia horitzontal i seguint les corbes de nivell sense massa problema i, en segon o primer lloc, no va comptar mai amb la col·laboració del Comú d’Andorra la Vella, ans al contrari (tampoc la vam tenir mai per a fer el Forn). Però  el que és clar és que tots els propietaris de xalets i de pisos del solà no tenen més dret que els de La Comella a intentar evitar que hi hagi un heliport prop de casa seva. Potser aquests en tenen més, ja que a aquella zona ja hi ha el Forn d’incineració de deixalles, deixalleria comunal i altres coses que ningú no voldria.
 
Lamentablement, ara costarà molt que hi hagi un heliport a un lloc cèntric dins d’Andorra. Perquè si el Govern no va comptar amb el Comú d’Andorra la Vella de llavors (la cònsol era la Sra. Rosa Ferrer) i ara no sembla poder comptar amb l’actual (Conxita Marsol) la seva bona iniciativa de tenir un Heliport de línia a Andorra serà molt i molt difícil. Hem entrat de ple en la cultura del NO, allò de «not in my backyard» –Tots ho volem tot, però a casa dels altres, no prop de la nostra. 
 
Tots volem (també els que posen pancartes als fanals o als pancartòdroms) que si un helicòpter ens ha de deixar a dalt del Centre Hospitalari Andorrà per qualsevol urgència –cardíaca, traumatològica, pediàtrica o altra– hi hagi un helicòpter ben a prop per recollir-nos… i un pilot prou expert i valent (que en son i molt) per a posar l’aparell dalt d’un edifici en un espai reduït. En vaig tenir una experiència personal inesborrable i mai prou agraïda. 
 
I el cas és que d’helicòpters n’hi ha ben a prop: Són a La Massana. Perquè si un helicòpter ha de venir de Barcelona o de Sant Cugat, o de Tolosa, pot tardar entre tres quarts d’hora i una hora, o més, i ser inútil per a una urgència.
 
És clar que no passa res, perquè es veu que, a Andorra, hi ha dues menes de ciutadans: els de La Massana, que tenen un heliport potser fa més de trenta anys i no han fet cap campanya furibunda ni han posat cap pancarta al Serrat del Pouet ni a cap lloc… i tots els altres. Un heliport que serveix, quan hi ha diners, per treure els pots, botelles i deixalles que bastants poc educats visitants de les nostres muntanyes deixen als nostres refugis, per vigilar els boscos sempre, per anar a buscar arriscats excursionistes que, sovint, s’enfilen als rocs amb espardenyes i sense abric suficient, o per baixar al CHA esquiadors o snowboarders que es pensen que tot és fàcil i s’emporten pel davant gent que esquia assenyadament… etc. etc.
 
No hi fa res que a Mònaco, per exemple, en tinguin un a la vora del mar i no pari de portar gent de l’Aeroport de Niça en set minuts, evitant més d’una hora de cues. Que a Barcelona n’hi hagi un al mig del Port i un a Montjuïc. Que a Nova York surti de la vora del Hudson, tocant al Pont de Brooklyn… etc. etc.
 
 Com que a Andorra es veu que ens sobra de tot…! Fins i tot n’hi ha que es pregunten quina utilitat pot tenir un heliport de línia! I és que, de vegades, aquesta cultura del ‘NO’ sembla la d’una país de massa farts, o, en tot cas, de poc informats.
 
De moment cal plànyer el Ministre Jordi Alcobé Font, i ajudar-lo. perquè, malgrat les dificultats, sovint contra els seus i contra els altres, intenta abnegadament arribar a fer una cosa, la gran dificultat de la qual és que és d’interès comú. 
Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
Inés Martí
- Responsable d'esdeveniments d'Andorra Telecom -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu