Search
Close this search box.
L'opinió de:

Els cent euros d’Inditex

JOSÉ LUÍS GÓMEZ
Periodista

La crisi s’ha emportat gairebé tot per endavant a Espanya, però no tot. Un exemple emblemàtic és la moda de Zara i d’altres marques del grup d’Amancio Ortega, l’empresari capaç d’eludir la crisi fins al punt de convertir la multinacional gallega Inditex en líder mundial per vendes, beneficis i nombre de botigues.

Amb vuit firmes, entre elles Zara, que genera el 65% de les vendes del grup, Inditex sumava el 2012 un total de 5.527 establiments en 82 països i donava feina a 110.000 persones. I és que la crisi no es parla amb Inditex, que el 2011 va obtenir un benefici net de 1.932 milions d’euros –un 12% més– i una facturació en vendes de 13.793.000, deu punts més.

El premi li arriba ara via Borsa. La setmana passada, les accions d’Inditex van superar els 100 euros per primera vegada des que va començar a cotitzar el 2001, fruit d’una tendència que diversos mesos de pujades, fins convertir-se en la primera de l’Ibex 35 per capitalització borsària.

Inditex també és l’empresa que millor evoluciona en borsa entre les grans companyies europees, amb una revaloració el 2012 del 58%, gràcies al rendiment de la seva diversificació geogràfica mundial. Des de la seva sortida a Borsa, el maig de 2001, va multiplicar per més de cinc la capitalització, ja que havia debutat a 18,25 euros. Divendres va tancar a 99,96 euros.

Per a Inditex, les crisis són globals, però de diversa intensitat segons zones i mercats, ja que la seva forta diversificació en països de cinc continents li permet compensar zones fosques amb altres de major emergència comercial. Pablo Isla és el seu president, però Amancio Ortega és el cap. El reflecteix molt bé el guàrdia de seguretat de l’entrada a la seva seu central, a Arteixo (la Corunya), cada vegada que alerta als seus companys que «entra el cap».

Sol fer-ho gairebé a mig matí, en un Mercedes negre, on s’asseu al costat del conductor, amb la seva camisa blanca sense corbata i la seva americana de tons foscos. Entra el cap però tampoc causa cap enrenou. Ortega no es dirigeix ??a cap gran despatx, sinó que es barreja amb els seus dissenyadors en una immensa sala on se li veu a la distància que un porter veu a un altre en un camp de futbol. Parla amb tothom i discuteix de les formes de la moda. Per desgràcia per a tots, hi ha pocs empresaris així.

 

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
- Ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu