Search
Close this search box.
L'opinió de:

Andorra, un exemple de gran país

  • El país assegura estabilitat, compromís i lleialtat

MIQUEL MATA
ADVOCAT. TAX ADVISOR. BARCELONA

Periodic
Foto: noe

Al s. VIII l’imperi carolingi delega en el Comte d’Urgell el poder franc d’unes terres que, amb la cristianització de la seva gent pel Bisbat d’Urgell, van propiciar l’adveniment d’Andorra com a Estat. Al s. XII el Comte ven les terres al Bisbe, amb la oposició del Vescomtat de Castellbó i el seu successor, el Comtat de Foix que porta, al XIII a la signatura dels pariatges constitutius del Coprincipat del Bisbe i del Comte de Foix (que va ser succeït pel President de la República francesa). El miracle de la permanència d’Andorra com a Estat és fruit de les bones maneres diplomàtiques dels seus prohoms, de la seva situació geogràfica, de complir la paraula donada, dels seus pactes i d’un punt de bona sort.

Després de l’aprovació de la seva Constitució, Andorra enfoca la superació de l’actual crisi acreditant i homologant internacionalment el desplegament del seu regime constitucional i promocionant clústers tecnològics, de salut i formació universitària.

Així, el 2009 aconsegueix sortir de la llista OCDE de paradisos fiscals (mantenint el secret bancari), el que no deixa de ser una ostentació de bon fer polític i diplomàtic. Posteriorment implanta la llibertat d’establiment, un complet sistema fiscal i signatura de convenis per evitar la doble imposició internacional i d’intercanvi d’informació amb França i Espanya, iniciatives que suposen una ratificació internacional al seu jove democràcia constitucional.

Tot això en base a un discret i contundent desplegament dels seus representants davant els fòrums estratègics del planeta el que evidencia la seva habilitat per muntar a coll de gegants, de prendre perspectiva sobre com créixer en els mercats, consolidar i acreditar la seva jove democràcia.

Es paguin pocs o cap impost, el transcendent avui és que s’ha compromès a superar l’opacitat informativa davant de tercers. El seu sistema bancari disposa ja de controls que garanteixen la bondat de l’origen dels seus fons, el que li permet mantenir el secret bancari. I, d’altra banda, el seu Govern està compromès a intercanviar informació a partir de l’any 2018. El temps i abast aplicables serà gradual, i mentre estigui per venir és assumpte clau decidir-se per invertir a Andorra que, de ben segur, farà els seus millors esforços per mantenir, amb fonaments, el secret bancari per als dipòsits de fons d’origen legal, i contra aquest tipus de fonaments pocs arguments encaixen.

El seu decidit compromís de transparència informativa en la lluita contra el frau i el delicte li ha permès augmentar el valor del seu atractiu inversor i fiscal.

Qualsevol que siguin forma i efectes d’atendre requeriments d’informació, amb més o menys pressa, agrupats o no, automàticament o no (cal recordar que el compliment forçat dels convenis per evitar la doble imposició internacional no és tasca fàcil), normalitzar l’intercanvi de informació fiscal contra el frau i el delicte internacional és fonamental, perquè per als fons d’origen legal està assegurada la correcta aplicació dels tributs i la salvaguarda de la recaptació ja que en tot moment els controls bancaris garanteixen el coneixement de les rendes dels seus clients com a contribuents a altres estats, tant per pagar com per evitar excessos de tributació per desconeixement de l’estatus del contribuent amb inversions offshore. El sistema offshore andorrà ara ja impedeix donar cobertura als titulars de fons amb origen delictiu o que financen activitats delictives i als estats que impedeixen la seva identificació.

És cert que encara es pot compatibilitzar el secret bancari per fons dipositats a Andorra de dubtós origen amb mecanismes judicials que restringeixen l’aixecament del secret perquè el seu compromís, per alliberar l’intercanvi normalitzat d’informació sense acreditació d’indicis de delicte tipificat al país requerit, s’ha diferit al 2018 (a causa que al març de 2009 Àustria, Bèlgica, Luxemburg i Suïssa així ho van convenir amb l’OCDE).

Andorra garanteix la reputació social a qualsevol inversor que operi en el seu territori, ja sigui amb la seva banca offshore ja sigui perquè s’estableixi en ell com a empresari amb substància i estructura per fer negocis locals o internacionals (per els grans grups espanyols son d’interés per reduir el seu cost impositiu les entitats holdings i les financeres per realitzar cash pooling), i assegura la confiança necessària perquè les autoritats i institucions financeres internacionals no s’equiparin les operacions offshore d’Andorra amb reputació reprovable i, molt menys que establir a Andorra sigui un indici de pràctiques d’evasió d’impostos, blanqueig de capitals o malversació de cabals públics. Ningú ha de tenir cap dubte sobre la bondat de la inversió a Andorra.

El seu secret bancari, encara emparat amb un rigor equivalent al canònic secret de confessió, protegeix les operacions offshore sense perill de rebuig per a empreses i particulars. El seu ordenament, cal ser realista, el mantindrà blindat mentre faciliti una rellevant aportació al PIB, això sí ara com a element d’obertura i dinamitzador del progrés social. La funció de la banca offshore (captar dipòsits i inversions de persones i empreses no residents) s’està substituint amb reformes de calat. Es raonable veure un futur en què la intervenció governamental de control de canvis de les transaccions offshore s’hagi institucionalitzat i la seva nova projecció en els mercats li compensi els perjudicis econòmics que l’aixecament del secret bancari de les operacions d’origen o amb destinació il·legal li hagi produït.

Andorra assegura estabilitat, compromís i lleialtat en les seves relacions internacionals, i així ho demostren la Història i els seus acords, amb Espanya, amb la Comissió Europea i amb altres Estats. Està compromesa amb l’intercanvi d’informació en igualtat de condicions que qualsevol dels països que cooperen amb l’OCDE i així ho ha explicitat adherint, en 2013 amb efectes a partir de 2018, al conveni multilateral d’assistència mútua fiscal, garantint i acreditant la seva reputació com a plaça financera internacional segura.

Ara que arriben eleccions, la seva democràtica i constitucional pugna política li assegura un futur de cohesió social i progrés proactiu, a més d’impuls econòmic, i la seva constància en el quefer diari estan revelánt la com destí atractiu per a inversors i per als molts expatriats o treballadors transfroterers espanyols que agraeixen a aquest gran pais haber trobat estabilitat laboral, sanitària, política i econòmica que ara altres països de l’entorn retallen i sí, cert, ha renunciat decidida i diferidament al secret bancari però a canvi el món se li ha obert pam a pam. Cal conèixer les seves terres i les seves gents per saber aquilatar el valor de l’esforç que els ha suposat, i per no escatimar los elogis. 

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
- Ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu