PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els abonaments de bus renovaran automàticament la seva validesa

Tal com contempla la Llei del pressupost, la gratuïtat del servei s’allargarà durant tot el 2023

Per Lídia López

Un autobús circulant pel centre de la Massana.
Un autobús circulant pel centre de la Massana. | L. L.

Els abonaments de bus que permeten el transport de franc a tots els residents es renovaran automàticament a final d’any. Així ho va confirmar el Govern, apuntant que, si bé inicialment la prova pilot de la gratuïtat al servei de bus preveia una durada fins al 31 de desembre d’enguany, tenint en compte que la Llei del pressupost ja contempla el manteniment de la mesura, els abonaments es renovaran sense necessitat de fer cap tràmit amb una validesa fins al 31 de desembre del 2023. D’aquesta manera, es comença a perfilar més formalment la voluntat de l’Executiu d’allargar aquesta acció, nascuda per millorar el poder adquisitiu de la població i per contribuir en la lluita contra el canvi climàtic, i que en diverses ocasions, tant el cap de Govern, Xavier Espot, com els ministres implicats en la decisió han donat a entendre en les seves declaracions públiques.

Aquesta decisió, encara no oficial, també s’hauria traslladat a les concessionàries del servei, Autocars Nadal i Coopalsa, que han estat convocades a una reunió a principis d’any precisament per tractar aquesta qüestió. «Sabem que el Govern té la voluntat de continuar la gratuïtat durant tot el 2023, tal com ja s’ha dit a la premsa des de l’Executiu», va compartir el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, que va explicar que «en el missatge que ens han adreçat per a la pròxima reunió també hi ha aquesta manifestació que el Govern té la intenció d’allargar la gratuïtat fins al final del 2023». En una línia similar, el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, va posar de manifest que el que han de concordar en la reunió és la manera com es procedeix amb la gratuïtat, «per saber si continuem amb les mateixes condicions que fins ara».

Més enllà de com es desenvoluparà el transport públic l’any vinent, ambdós responsables van coincidir a valorar que el servei de bus ha aconseguit estabilitzar-se en una normalitat al servei després d’un novembre molt complicat en alguns trajectes nacionals. «Tenim un volum d’usuaris important, una mica per sota del que teníem els darrers dies, però no hi ha saturació en cap línia», va assegurar Dallerès, que va incidir que si hi ha alguna incidència, «és puntual». «En general, es pot considerar que estem en una situació de transport públic normal, amb els serveis pensats per la temporada alta», va insistir. Per la seva banda, Gabriel va exposar que «nosaltres no hem tingut tanta problemàtica perquè no tenim ni temporers ni turistes; el nostre usuari és la persona que viu o treballa a Sant Julià de Lòria».

Així mateix, de cara a les pròximes setmanes, i coincidint amb les vacances escolars de Nadal, des d’Autocars Nadal expliquen que «automàticament, ens baixa el volum». «Les vacances de Nadal ens relaxen el servei, perquè no hi ha escola i aquests usuaris representen el 50% del servei», va detallar Gabriel. En canvi, a Coopalsa, no noten una variabilitat tan marcada amb motiu de les festes nadalenques, i es van mostrar confiats que «el servei serà suficient». No obstant això, hi pot haver una variable que sí que afecti negativament el servei: les retencions de trànsit. «Si els busos no poden passar, és un problema que dificulta el servei, perquè si passa un sol bus en lloc de dos, s’acumula la càrrega de passatgers». 

 

El Govern assenyala l’arribada avançada dels temporers en la saturació

En resposta a una pregunta presentada per la consellera general no adscrita Carine Montaner, el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va reiterar que l’anticipació de l’arribada dels treballadors de temporada al Principat va ser un dels factors principals en la situació de saturació que va viure el transport públic durant unes setmanes del novembre i inici del desembre. Gallardo remarca a l’escrit que, d’acord amb l’experiència dels darrers anys, el reforç al transport públic nacional se solia fer l’1 de desembre, per tal de donar cobertura a l’augment de la demanda per la temporada d’hivern. En qualsevol cas, un cop posat en evidència que el servei de bus presentava una situació que fregava el col·lapse, exposant que «s’han donat moments en què els recursos mobilitzats per les companyies no han estat suficients per absorbir la demanda en termes de passatgers», l’Executiu va requerir a les concessionàries que avancessin els reforços i comencessin a funcionar amb les freqüències habituals de temporada alta, remarcant a més la recuperació enguany de la línia L3, que va fins a Soldeu. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT