PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

AndRail considera un error que el Govern no doni prioritat al tren

Mijares lamenta que l’estudi deixa de banda el criteri de sostenibilitat

Per Lídia López

Simulació d’un tren amb un vinil·lat d’AndRail.
Simulació d’un tren amb un vinil·lat d’AndRail. | AndRail

AndRail, la plataforma per impulsar la implantació del ferrocarril al Principat, considera que «és un error que el Govern no prioritzi el desenvolupament de la xarxa ferroviària cap a l’exterior, a favor de solucions viàries que no resolen el problema de mobilitat d’Andorra ni aporten suficient capacitat». Així es va expressar el seu president, Sebastià Mijares, en un vídeo publicat a les xarxes socials en resposta a la presentació efectuada pels ministres Jordi Gallardo i Víctor Filloy, així com del director de Mobilitat, Jaume Bonell, el dimecres, per presentar les conclusions d’un estudi sobre les opcions de diversificació i creixement de la xarxa de mobilitat andorrana, i en la qual es va posar en dubte la viabilitat del tren.

«Entenem que la postura manifestada ahir pel Govern és que no es refusa l’arribada del ferrocarril a Andorra, sinó que es desmarca de capitanejar tal projecte, posant-lo en mans de les administracions dels Estats veïns», va puntualitzar al respecte Mijares en declaracions a aquest mitjà, a la vegada que va criticar que «l’estudi que ha emparat aquestes postures té severes mancances». En concret, des de la plataforma fan «una forta crítica de les xifres proposades per l’estudi respecte del ferrocarril», valorant que «aquestes estimacions de cost són el doble que el que correspondria en tots els casos», a la vegada que no es considera en aquestes que «el ferrocarril és, amb alta probabilitat, comercialment rendible».

Un altre aspecte assenyalat des d’AndRail com a mancança en el text és el fet que «la totalitat dels agents socials entrevistats són patronals», un fet que «condiciona fortament l’orientació i objectius de l’estudi», entenent que prioritza «la manifestada resistència als canvis i la necessitat prioritària de millorar la mobilitat per al turisme de luxe». D’aquesta manera, defensen que «les necessitats de mobilitat que cal adreçar a Andorra són aquelles de la població resident, la veu de la qual no ha estat representada adequadament en aquest estudi».

I, com a tercer element de crítica, des de la plataforma asseveren que «l’estudi defuig dels seus propis objectius marcats al començament: resoldre les limitacions de capacitat i reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH) d’Andorra». En aquest sentit, des d’AndRail exposen que la «capacitat que poden aportar l’Heliport de la Caubella o Aeroport de la Seu, en el cas més optimista, no arribaria a l’1,5% del total de desplaçaments del turisme a Andorra», a la vegada que recorden que són «els mitjans de transport més intensius en emissions de GEH».

A favor del tramvia

Un dels elements que des d’AndRail veuen amb bons ulls entre les propostes efectuades per l’Executiu és la del tramvia de la vall central, «un projecte que defensem i creiem que cal desenvolupar com més aviat millor», a la vegada que remarquen que «veiem positivament que es posi sobre la taula com a opció prioritària de la mobilitat d’Andorra». En la mateixa línia, també es congratulen del fet que «es parli d’un carril de transport públic segregat elèctric», el qual creuen «ha de ser ferroviari, per a la mobilitat cap a l’exterior». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT