Escaldes-Engordany
Les companyies de bus contracten eventuals per falta de xofers al país
Les concessionàries admeten que necessiten més plantilla, però que ja podran donar servei correctament
Les concessionàries de transport públic del Principat, Coopalsa i Autocars Nadal, estan aprofitant el mes de desembre per acabar de contractar el personal necessari per donar servei durant la temporada d’hivern. Cal destacar que ambdues companyies han hagut de contractar a xofers eventuals, a causa de la gran falta de conductors qualificats i amb llicència que hi ha a Andorra. Així doncs, Autocars Nadal, que és responsable, entre altres serveis, de la línia L1 i del Bus Exprés, ja ha contractat a quatre treballadors de temporada. Tot i així, encara necessiten entre set i 10 empleats més per completar la plantilla, formada per unes 60 persones. Per la seva banda, Coopalsa, que s’encarrega de la resta de línies regulars, ja compta amb entre 20 i 25 treballadors eventuals i, en total, amb aproximadament 80 xofers. En aquest sentit, el gerent de la companyia, Gabriel Dallerès, va valorar que «estem contents perquè hem aconseguit contractar a bastants conductors, i ens dona una certa tranquil·litat de donar servei adequadament».
A tall de context, enguany, l’arribada dels temporers s’ha avançat un mes, un factor que va incrementar en un 80% el nombre d’usuaris que al novembre estaven utilitzant el servei de bus, segons va explicar Dallerès. Sumada a la gratuïtat del transport, la baixada del preu de l’abonament i l’encariment dels productes energètics, aquesta situació «va generar un cúmul que va provocar saturació en algunes línies», va remarcar, i d’aquí la necessitat de contractar més personal, ja que la plantilla encara no estava prou estructurada per a assumir tota la demanda de pressa. Per tant, s’han hagut de fer molts canvis en poc temps.
En aquesta línia, el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, va asserir que s’han reduït algunes freqüències per arribar fins al centre comercial Epizen i allargar el trajecte, però en la resta de línies, les freqüències s’han augmentat. Alhora, hi ha hagut modificacions en els horaris per no agafar cues. Una altra de les novetats ha estat «la reintroducció de l’L3, que ha aconseguit descarregar la saturació de l’L2 i l’L4, sobretot de baixada, per als usuaris que patien més, provinents de Soldeu, el Tarter i Canillo», va detallar Gabriel.
Amb el pont de la Puríssima, i entrant en plena temporada, s’espera que el nombre d’usuaris del transport públic augmenti encara més. En aquest sentit, el gerent de Coopalsa va informar que el mes més fort serà el gener, perquè té 31 dies, i el febrer només 28. Quant al març, va observar que durant els primers dies es registra un període alt de pernoctació, però a partir de la segona meitat del mes comença a baixar, seguint «la tònica normal», va exposar Dallerès. Així doncs, per evitar que les línies es tornin a col·lapsar, es posaran en marxa expedicions addicionals per atendre aquest possible repunt de la demanda, sobretot en direcció Encamp i Ordino. Paral·lelament, es preveuen lleugeres incidències en els pròxims dies a causa del mal temps i per la contínua arribada de treballadors al país.
Per la seva banda, els temporers no poden gaudir de la gratuïtat del bus. És per això que les concessionàries els ofereixen l’abonament de 30 euros mensual amb viatges il·limitats. «En tot cas, amb relació als anys anteriors, tenen una situació molt millor, perquè per exemple, l’abonament al Pas de la Casa, abans valia 160 euros», va observar Dallerès.
Servei deficient
Finalment, el Govern ha obert un expedient a Coopalsa, ja que s’ha detectat que no respecta els termes de la concessió. Suposadament, utilitza vehicles per a serveis particulars destinats a les línies regulars. El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va assegurar que «és una situació que tampoc ajuda i no dona resposta al que està previst en l’adjudicació». Altrament, Dallerès va indicar que encara no s’ha determinat què no ha fet bé la companyia, però si el problema resideix en els vehicles, va opinar que «hauríem de dir quins, quants i de quina manera, nosaltres no pensem que va així això». A més, va informar que la base de dades de FEDA Solucions documenta en tot moment els moviments dels busos i envia la informació als operadors i a l’Executiu.