PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les companyies de bus volen una planificació per iniciar la gratuïtat

Les adjudicatàries del servei nacional demanen que abans es compensin els comptes pendents

Per Lídia López

Un bus de l’L6 que passa per la Massana.
Un bus de l’L6 que passa per la Massana. | L. L.

Les companyies de bus adjudicatàries del servei nacional, Autocars Nadal i Coopalsa, s’han unit per reclamar al Govern una planificació clara i detallada per la posada en marxa de la gratuïtat del transport públic. La mesura va ser anunciada ja fa més d’una setmana per l’Executiu, però encara no ha estat comunicada de forma oficial a les empreses concessionàries, que apunten que aquesta situació els preocupa pel fet que hi ha molts elements que cal convenir. I sobretot, recorden que encara hi ha compensacions econòmiques pendents de resoldre’s. «S’ha pres una decisió que no se’ns comunica i quan encara hi ha obert l’equilibri del segon any de concessió i la compensació de l’abonament mensual de 30 euros», va exposar el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, que va insistir que «nosaltres no diem que no es posi en marxa la gratuïtat, però volem saber elements bàsics com de quina manera es farà, com s’efectuaran les validacions, qui cobrarà aquests imports, si es reorganitzaran les freqüències, com es retornarà la diferència...». En una línia similar, el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, va remarcar sobre la mesura que «és una decisió que pren el Govern, que és qui té la competència, i en principi, estem d’acord amb qualsevol mesura que suposi un augment dels usuaris», però va puntualitzar que «pensem que no es pot afegir més complexitat a la situació que tenim ara».

Sobretot, l’element que més neguit genera a les concessionàries és l’econòmic. «És un tema de sentit comú: si nosaltres deixem de cobrar uns diners, tindrà un efecte a la tresoreria, i això repercutirà a l’hora de pagar les nòmines, quan anem a omplir els dipòsits, i en tantes altres situacions», va posar sobre la taula Gabriel, mentre que Dallerès va remarcar que «les accions prèvies ja han suposat una baixada de la recaptació dels operadors i la situació és insostenible». Per aquest motiu, Nadal i Coopalsa insten a l’Executiu que, abans que s’implementi la gratuïtat, es resolguin les compensacions del segon any de concessió i de l’abonament mensual, reclamant al voltant de la segona que ja fa vuit mesos que s’arrossega sense solució. 

Així mateix, en un comunicat de premsa enviat conjuntament ahir, ambdues companyies van expressar la voluntat de participar en la posada en marxa de la gratuïtat «per tal de garantir que no es produeixen disfuncions que posin a les empreses concessionàries en una situació de major dificultat», a l’hora que es vol vetllar per «preservar el nivell de qualitat del servei». «Creiem que és adient que puguem participar en definir l’operativa més adequada, i que cada part pugui aportar idees perquè la mesura sigui el més fàcil possible tant pels operadors com pels usuaris», va assenyalar Gabriel.

Per la seva banda, el ministre Portaveu, Eric Jover, va assegurar que l’Executiu té la voluntat de fer «les reunions que calgui» amb les companyies, i va avançar que «volem abonar l’import dels abonaments al moment perquè les empreses no es vegin perjudicades per la nostra iniciativa». Tot i això, va animar a les companyies a acceptar la part que el Govern els ofereix respecte de les compensacions, que va definir com «serrells no tancats». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT