Andorra la Vella
L’Imaca 2020 posa de manifest l’augment de l’excés de velocitat
Per tipologia de vehicle, destaca l’increment del 75% de les infraccions per part de les motos
L’any 2020 es van incrementar les sancions per excés de velocitat a les vies andorranes, passant de 13.322 el 2019 a 14.132 l’any passat. Així es desprèn del darrer informe Imaca, elaborat en el marc col·laboratiu ACA Impuls MoraBanc, on s’assenyala especialment l’augment de la incidència entre les motocicletes: es van produir un 75% més d’infraccions registrades, i creixent fins a les 777 respecte de les 444 de l’any anterior. L’informe es va presentar en una roda de premsa on hi van prendre part el president de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), Enric Tarrado; la directora de Comunicació i Marca de MoraBanc, Mireia Maestre; i el secretari general de l’ACA, Toti Sasplugas. Un altre aspecte de les sancions és que el document indica que el global del 2020 va anar a la baixa en un 9,42% –se’n van imposar 16.463–, una xifra que per l’ACA «no és tan significativa», tenint en compte el període de confinament i el descens de visitants estrangers. En aquest sentit, Sasplugas va remarcar que «les dues causes principals de sinistralitat al primer món són l’excés de velocitat i les distraccions al volant», i va apuntar que «no hi ha una sola solució» a aquesta problemàtica, que s’ha d’enfrontar amb conscienciació, pedagogia i l’enduriment de les sancions, ja que la major presència de radars suposa una «causa i efecte indubtable» respecte del descens de la velocitat.
Entrant a observar les sancions i sinistralitat per alcohol i drogues al volant, l’any passat es va registrar una davallada dels accidents, passant de 91 a 71. Així mateix, pel que fa als positius controlats, l’Imaca ressalta l’alta incidència en la franja de 30 a 49 anys, que el 2020 va acumular 231 sancions, mentre que dels 18 als 21 se’n van registrar 63 i dels 22 a 29 van ser 154. D’altra banda, els accidents amb atropellaments el 2020 van ser 44, baixant en quatre casos respecte del 2019. A més, també és remarcable que els dos accidents mortals del darrer any van correspondre tots dos a vianants. Per aquest motiu, la tercera edició de la campanya Missió Zero Accidents de l’ACA se centrarà precisament a aquest actor, amb un enfocament de parar atenció i estar alerta tant per la persona que va a peu com per la que condueix. «El punt de partida de l’acció serà fer entendre la importància en la mobilitat tant del vianant com del conductor i la seva interacció», va indicar el secretari general.
L’elèctric no agafa
Un altre dels elements que l’informe Imaca va ressaltar és la implantació del vehicle elèctric. D’una banda, cal tenir en compte que segons el text, les matriculacions «van baixar a mínims històrics», i en especial, pel confinament, els mesos de primavera. Però, del total de 4.064 vehicles matriculats, només 190 eren elèctrics 100% o híbrids. «Sectors com l’industrial o de transport tenen la voluntat de transformar la seva flota a l’elèctric, però troben barreres des dels mateixos fabricants que no ofereixen solucions prou eficients», va apuntar Sasplugas. Això també influeix en el fet que, malgrat que els darrers mesos de l’any la mobilitat amb els països veïns es veiés restringida, els nivells d’emissions de CO2 són igualment alts, la qual cosa «confirma que és la mobilitat interna la que té més incidència en les emissions».
Més enllà de les dades, l’Imaca també inclou un annex on es fa una anàlisi dels nous models de negoci que es poden originar mitjançant la nova mobilitat. En concret, el document en recull quatre: les plataformes digitals de reserva i pagament de serveis de transport; oportunitats per al sector públic de conèixer i gestionar millor la xarxa i el transport públic; noves situacions a considerar pel sector assegurador; i el servei d’entrega last mile. De fet, l’ACA destaca que al Principat ja ha sorgit iniciatives en aquests sectors, com és el cas de CityXerpa, Cicland, Muvif, Mou_T_B o l’Uclic de Canillo.
Per la seva banda, Tarrado va agrair el suport de totes les institucions que han contribuït a l’informe i va ressaltar que es tracta del seu primer acte com a president de l’ACA, mentre que Maestre va celebrar poder tornar a viure actes presencials i seguir la tasca amb l’ACA per fer «una mobilitat més sostenible i centrada en les persones».