Una gran part del rendiment escolar dels adolescents va lligat a l’ús que en fan de les noves tecnologies. Els experts asseguren que, en general, més de tres hores de consum diari de l’ordinador, el mòbil i els videojocs tenen conseqüències directes sobre el nombre d’estudiants que fracassen a l’escola, és a dir, tenir tres o més assignatures suspeses el curs anterior. Si bé és cert que els professionals parlen de una situació de normalitat quan un alumne dedica com a màxim una hora i mitja al dia a estar davant de l’ordinador, tot i que això dependrà de cada cas particular, l’anormalitat es detecta si aquest consum incideix directament en el seu rendiment i especialment quan la major part del temps que passen davant les pantalles el dediquen a les xarxes socials, a xatejar o a enviar correus i no a estudiar o llegir webs educatives. D’aquesta utilització excessiva de la tecnologia no en són plenament conscients les famílies. Així es donen molts casos de progenitors que desconeixen els continguts que visualitzen els seus fills quan estan connectats.
Signes d'alarma/ La psicòloga, Elena Mas, del centre de psicologia NIVI, va indicar que cal considerar de manera molt seriosa els signes d’alarma per l’ús abusiu de les pantalles electròniques com ara, per exemple, la freqüència, la intensitat i el temps que s’hi dedica. I en aquest sentit també es important saber quines són les causes que generen dependència entre els adolescents. Mas va indicar que entre els motius més habituals s’hi troben variables derivades de la soledat, de la pèrdua dels amics, de la manca de vida familiar, de la intolerància o de la tristesa, entre d’altres.
Els investigadors creuen que l’addicció a Internet ha de ser abordada de forma immediata. Tot i que pot resultar paradoxal, un dels principals riscos de fer un ús molt gran de les noves tecnologies és l’aïllament a la xarxa i la pèrdua d’habilitats socials. Un altre factor preocupant és l’augment de consumidors de drogues i alcohol entre els nois i noies que dediquen molt temps als recursos tecnològics. I a vegades «troben a Internet el que no troben a fora».
Les TIC també tenen aspectes positius si se’n fa un bon ús. Per a Mas és important «ensenyar com utilitzar aquests nous recursos» sempre i quan «no substitueixen alguna cosa i no s’utilitzin com a una estratègia de fugida davant una situació anòmala en la vida quotidiana» .
Un estudi demostra que la majoria de joves tenen el seu primer mòbil abans dels 13 anys/ Un estudi recent realitzat a Catalunya mostra que en l’actualitat quasi un 90% dels alumnes enquestats van tenir el seu primer telèfon mòbil abans dels 13 anys. Abans fins i tot que algun dels seus pares. Pràcticament la totalitat d’aquests tenien connexió a Internet al seu domicili. La majoria va accedir als videojocs cap als 8 o 10 anys, i els van anant abandonant a mesura que feien anys. Es va detectar també que els pares no tenien pautes i no podien posar límits en gran mesura per desconeixement del tema. Principalment són les noies adolescents les usuàries que més consum en fan ja que tenen el seu àmbit de relacions personals abocat a les xarxes socials. Els experts consideren que una de les receptes per aconseguir que els adolescents no caiguin en els usos abusius o addictius és aconseguir potenciar la seva autoestima, les activitats de lleure i el control dels pares i del temps… ja que d’aquesta manera s’evitarà que siguin menys vulnerables a la transgressió i menys predisposats a assumir riscos per tal que tinguin més seguretat en si mateixos.