Adaptar-se, resistir, preparar-se i tirar cap endavant malgrat les dificultats que pateixis pel camí. Les claus per descriure l’apassionant carrera d’Albert Llovera són les mateixes que s’aplica el pilot per superar la crisi econòmica, sanitària i social que afronta el món. Una situació que ha transformat íntegrament els plans del pilot per la resta de la temporada.
–Què fa una persona tan activa com Albert Llovera aquests dies?
–Ho podria resumir en molta feina. He hagut d’estar confinat perquè a la meva ortopèdia una pacient va donar positiu i vaig haver-hi d’aïllar-me durant 15 dies, però ja està superat. Faig moltes coses durant el dia i em falta temps.
–No té moments lliures?
–No en tinc perquè sempre busco tenir la ment ben ocupada. Al matí vaig a l’ortopèdia, però no hi ha molt moviment. Després entreno amb la bicicleta, les gomes o els estiraments un o dos cops al dia i quan puc, aprofito per estudiar aspectes relacionats amb la meva feina, dissenyar el nou dossier d’espònsors, aprendre anglès o llegir llibres. Sempre hi ha espai per millorar.
–Ha passat d’estar molts dies a l’estranger a haver d’estar tancat a casa. Com ho porta?
–Mai havia estat tant de temps a casa. Estic bé a escala mental, però crec que tot canviarà i ens haurem d’adaptar ràpidament, perquè serà un any molt complicat que haurem de superar entre tots plegats.
–Vol dir que canviarà la nostra societat?
–Penso que la societat modificarà el seu comportament, però personalment, crec que tot canviarà. Al món del motor no sé si es faran carreres, no sé si els patrocinis estaran concentrats pel que han d’estar ni si els organitzadors es ressentiran molt de la crisi econòmica. Només soc conscient que, com som un país petit, ens haurem de comprar els productes entre nosaltres, fer parts de les vacances al Principat i aprofitat per descobrir les nostres muntanyes i cases rurals. Hem d’ajudar-nos.
–Com ha alterat la pandèmia els seus plans esportius?
–M’ha afectat molt negativament. En principi, anava a competir les dues o tres primeres carreres del Mundial de Rally Cross. Primer al Gran Premi d’Espanya a Montmeló i després a Montenegro i Portugal i ara s’han anul·lat. Tenia el pressupost més o menys tancat per poder arrancar i tot queda en interrogant.
–Parli’m de la incertesa al món del motor.
–Tothom parla però ningú fa res perquè no se sap què passarà. No hi ha calendaris i les competicions que es van posposant no tenen data per dur-se a terme més tard. Just abans de la pandèmia havia d’anar a una comissió a París i el mateix dia que havia d’agafar l’avió, em van cancel·lar el vol.
–El seu contracte amb Fiat va acabar l’1 d’abril. Com creu que avançarà la situació en els pròxims dies?
–No tinc ni idea perquè no estic renovat. Sé que a Fiat no hi ha ningú treballant perquè els grans caps són a casa seva. No sé quan arrancarà el campionat i si m’ho diguessin, no crec que anar a demanar espònsors sigui el millor. Tot es retallarà i el primer que es retalla sempre és la publicitat i el màrqueting. Ho tindrem complicat.
–Alguns esportistes del Principat van demanar un permís especial per entrenar. Vostè també ho va fer?
–No. És veritat que és molest no poder entrenar-se a l’aire lliure, però no hi ha d’haver excepcions. Jo soc una persona normal i no vull ser l’excepció. A mi també m’agradaria sortir a la muntanya, però m’espavilo com puc i treballo amb les eines que tinc. Ens hem d’adaptar.