Pol Forcada Quevedo

J.M. Smörg

Pilot amb llicència andorrana

«No s’ha d’oblidar que un resident també representa Andorra, i ho faig per vocació»

Resident des de fa temps, el pilot J.M. Smörg, qui cor amb llicència andorrana com a agraïment al «meu país d’acollida», ha clos l’Iberian Supercars en tercera posició. Parlem amb ell per fer un balanç de la competició i de quins reptes es marca de cara el curs d’enguany.

Va cloure l’Iberian Supercars en tercer lloc. Quin balanç fa del curs?

Vam debutar amb el BMW M4GT4 el 2024, i per tant, és el primer any de rendiment del cotxe. Són vehicles molt complexos amb moltes possibilitats de reglamentació i ajust, i al llarg de la temporada intentes conèixer-lo per poder ajustar-lo a cada circuit. Però parteixes amb desavantatge respecte als cotxes que estan en el seu segon any, els reglatges dels quals per a cada circuit ja són coneguts prèviament.

I imagino que és important.

La diferència entre un cotxe ben afinat i ajustat i un que no ho està, amb la mateixa mecànica, pot anar des de mig segon fins a un segon per volta, fet que suposa un hàndicap. Per això, nosaltres no aspiràvem a guanyar el campionat, però sí a quedar subcampions. Un Balance of Performance (BoP) advers i una avaria elèctrica a Estoril ens van fer caure a la tercera posició que, tot i no ser dolenta, per a nosaltres sí que ho sembla, perquè s’allunya de la nostra estimació.

En aquest sentit, després de la darrera cita a Portimão es va mostrar satisfet, però apuntant precisament que els condicionants del BoP no li van deixar plasmar tot el potencial d’un BMW M4 GT4 amb el qual «confiem per al futur». Continuarà al volant d’aquest vehicle?

Perquè la gent ho pugui entendre, el BoP és un mecanisme que serveix per igualar els cotxes d’una mateixa categoria de la FIA. En el nostre campionat, els principals rivals són el McLaren Artura, l’Aston Martin Vantage AMR, l’AMG GT, el Porsche 718 i el Toyota GR Supra, a més de Ginetta. Aquí tenim motors V8, 6 en línia, V6, de tres litres, de quatre, amb turbo, sense… El BoP intenta igualar els cotxes utilitzant pes, limitacions de potència i modificant les altures dels vehicles. El nostre M4 va tenir un BoP especialment restrictiu, anàvem amb 10 mil·límetres d’altura extra i molt de pes, per la qual cosa el cotxe no funcionava com hauria de fer-ho, i esperem que sigui més favorable aquest any. Responent-te, enguany competirem amb una versió evolucionada, el BMW M4 GT4 G80 EVO, acabat d’introduir per ser més competitius.

Entenc que serà a l’Iberian.

És el campionat de GT4 del sud d’Europa i el que està guanyant més projecció gràcies a la benigna climatologia de la regió. Per això considerem que és el més desitjable i, a més, es retransmet per televisió i plataformes com DAZN. Així que sí, repetirem.

Continuarà compartint cotxe amb Javi Macías?

En Javi Macías i jo fa molts anys que competim en GT’s i Turismes de Resistència. Ens entenem perfectament tant dins com fora de la pista i mantenim la mateixa il·lusió del primer dia cada cop que ens posem al volant. Tenim la sort d’estimar el nostre esport, que és exigent i dur, i sabem que la carrera d’un esportista en el ‘motorsport’ no sol ser gaire longeva. Així i tot, ell i jo continuem amb la motivació per guanyar campionats, i és al que aspirem.

De fet, en la darrera entrevista va comentar que l’únic sostre que hi ha és el temps, el compte enrere, i que mentre hi hagi energia suficient estarà buscant els límits. Com va aquest compte enrere? Manté l’energia per a una nova temporada?

La joventut es pot definir com la capacitat i la voluntat de fer esforços per aconseguir alguna cosa. Crec que mai no hem de deixar de ser joves, entenent-ho com que mai no hem de deixar d’esforçar-nos i de voler assolir objectius. El dia que deixem de fer-ho, haurem abandonat l’impuls de la vida. Per descomptat, continuarem sent joves fins al nostre darrer alè, això és el que recomano a tothom. Joves i amb experiència… es pot tenir un millor punt de partida?

Tanquen la porta a competir en altres certàmens?

Hem competit en el Campionat d’Espanya de Turismes, en GT’s a les Winter Series, a la Supercars Endurance i al GT4 South. No descartem altres participacions, però la nostra agenda és limitada.

Enguany continuarà amb el patrocini d’empreses i entitats del país?

Per a mi és un orgull competir amb llicència del meu país d’acollida i donar visibilitat a les seves institucions més destacades. Un resident que competeix amb llicència andorrana també atorga visibilitat internacional, apareix a la televisió i, en aquest sentit, dona a conèixer marques importants del país, i és un honor i un símbol de reconeixement internacional del Principat en l’esport. No s’ha d’oblidar, i crec que a vegades es té la impressió que sí, que un resident també representa Andorra, i en aquest cas ho fa per vocació, per elecció i decisió pròpies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
Notícies relacionades
Altres protagonistes
Enginyer i educador per a la innovació i la transformació digital
Cap d’Urgències i cap interina de Salut Mental
Presidenta del Tribunal de Corts
Publicitat
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu