No n’hi ha prou amb cordar-se el cinturó

L’opinió del diari s’expressa només als editorials. Els articulistes exposen postures personals.

Tots hem vist campanyes de seguretat viària efectistes i efectives, sobre l’ús del cinturó, la prohibició de parlar pel mòbil mentre condueixes o els perills de posar-se al volant després d’haver ingerit begudes alcohòliques. Però la prevenció de la sinistralitat requereix mesures que transcendeixin les campanyes puntuals, i una consideració més àmplia i global del tipus de mobilitat que volem per als nostres carrers i carreteres.

En menys d’una setmana hi ha hagut dos accidents mortals –el segon dels quals va tenir lloc ahir mateix, entre el Pas de la Casa i la duana de Porta. El primer especialment –l’atropellament d’una turista polonesa– ha suscitat molts comentaris en pàgines web i xarxes socials. Uns comentaris que, com a mínim, inciten a la reflexió.

Més enllà de la responsabilitat del conductor, més enllà de la temeritat dels excursionistes, les pròpies infraestructures són deficients i perilloses en alguns trams. L’avinguda de Tarragona, sense anar més lluny, té un voral discontinu. Si un vianant puja en direcció a Encamp –pel pàrquing de l’Andorra 2000, per entendre’ns–, es troba de cop i volta, sense previ avís, enmig de la calçada.

Fa pocs mesos es va completar la vorera a l’altura del pont de París, de manera que finalment es pot acabar de fer el tomb a peu –fins llavors, les persones que venien passejant des del carrer de Bonaventura Armengol es trobaven en un cul de sac i havien de decidir entre fer marxa enrere o bé travessar el carrer temeràriament. Encara avui, travessar el pas de zebra del pont de París per continuar el passeig que discorre en paral·lel al riu, en direcció a Escaldes-Engordany, és un perill. Els cotxes que vénen de Bonaventura Armengol i donen la volta per agafar l’avinguda de Meritxell o anar a Prat de la Creu, i els cotxes que baixen de la rotonda de la Dama de Gel conflueixen a pocs metres del pas de vianants. En comptes d’un semàfor, la prioritat es regula amb senyals pintats i –ja se sap– alguns conductors acceleren per avançar-se als vehicles que s’acosten per l’altra via, sense fixar-se gaire si hi ha algun vianant que creua caminant.

Els passos de zebra a l’avinguda de Sant Antoni de la Massana són igual de perillosos. Els vorals de les carreteres –molt estrets– són dissuasius per als ciclistes poc experimentats. I així podríem seguir enumerant punts foscos de la xarxa viària…

Quan es dissenyen les infraestructures –i n’hi ha de noves en construcció– s’ha de pensar també en els vianants i els ciclistes. La mobilitat s’ha d’entendre en el seu conjunt, considerant tots els usuaris de la via pública, vagin com vagin, siguin d’on siguin. I en paral·lel, està clar, s’han d’aplicar les sancions que calguin, seguint l’exemple dels països veïns.

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Altres Editorials
Comparteix
Últimes notícies
Articles d'opinió
Omar el Bachiri
Pau Bascompte
Publicitat
Enquesta
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu