L'opinió de:
Arquitecte

De la realitat a l’e.realitat

L’ús de les contraposicions entre els conceptes natural-humà, salvatge-civilitzat, camp-ciutat, rural-urbà… que al llarg de la història s’han utilitzat per explicar, justificar, entendre o  conceptualitzar el territori, o l’entorn físico-mental que ha acompanyat i referenciat a nivell dimensional l’ésser humà, han perdut  avui  la força i el sentit que podien haver tingut.
 El significat d’aquestes paraules ja no és representatiu ni serveix  per entendre i classificar el territori, o el marc vital en el que ens  desenvolupem els humans.
 I, per tant, si no són capaces d’explicar el que passa o es produeix  al lloc o llocs en els que vivim, cercar en elles la solució dels problemes que ens afecten avui, en relació al que hi passa, en conduirà necessàriament a errar en la seva entesa i diagnosi.
 El concepte de rural, ruralisme o ruralitat no és capaç ja de reflectir les qualitats del territori identificat tradicionalment com  del camp, en contraposició a la ciutat o les zones urbanes, que també han perdut el sentit referencial d’una situació definida, inequívoca, clara i precisa.
 La contraposició avui dominant i que ha pres el relleu per definir i representar, de manera binària ,el nostre entorn vital és la dels conceptes real/virtual.
 Les dues dimensions o espais de referència de les noves generacions són, sense cap mena de dubte, la realitat del món físic o real i l’altra, la e.realitat, la del món virtual o digital que es produeix a les xarxes i al núvol, via internet.
 El món físic i real, conegut fins avui pels humans, sigui natural,  humanitzat, rural, urbà, industrial…ja només expressa una sola  categoria presencial, perquè des de qualsevol d’aquestes zones, hom pot accedir a l’altra categoria, contraposada a aquesta primera, la irreal o virtual.
 Sí, es tracta de la e.realitat, és a dir la «irealitat», això és la irrealitat.
 La sèrie de conceptes en contraposició utilitzats fins avui, han anat evolucionant fent un zoom d’aproximació a allò més concret i més abastable, passant del genèric al particular.
La nova contraposició però, torna a posar el zoom al nivell més ampli conegut i, per tant, és un indicador de canvi de paradigma absolut i prou important per afirmar que ens trobem a l’inici d’una nova sèrie, que es concretarà en altres parelles contraposades més precises i  abastables. La qual cosa ens permet concloure que ens trobem a l’inici d’una nova era.
 El rural o la ruralitat s’ha definit tradicionalment com la vida feta  o organitzada al camp, mentre que l’urbà correspon a la vida a la ciutat.
 Des de sempre, però, la vida a la ciutat i al camp han estat lligades  per unes relacions de poder i unes estructures administratives de dependència del camp respecte a la ciutat.
I així la seva contraposició ha estat més aparent i en les formes, que no en el fons per aquesta interdependència.
La ciutat, en reunir moltes més funcions i cobrir més proteccions, per efecte d’una concentració i densificació de la propietat en poc espai, s’ha convertit en el lloc dominant sobre el camp, i el mateix ha succeït amb els termes urbà i rural.
No ha estat només una qüestió de cultura, en ser la ciutat la matriu on aquesta es crea i  evoluciona per transformació o substitució, mentre que al camp només es produeix una  perpetuació d’una imposició cultural inicial i que evoluciona per adaptació.
 Amb l’economia de lliure mercat, la mobilitat, les comunicacions i la  globalització aquesta relació entre les dues parts, malgrat tot,  distingibles físicament, ha explosionat i la interdependència s’ha  convertit en sub-urbialització.
 Avui tot el territori rural s’ha convertit en perifèria sub-urbial  dels territoris urbans.
 Però el repte del territori o món físic avui ja no és la contraposició interna urbà-rural, sinó una d’externa, la que el contraposa  amb la  irrealitat o virtualitat del món digital.
Aquest canvi i el seu reconeixement explica, de fet i ipso facto, que  el món real hagi perdut un 50% del seu valor emocional, per la seva pèrdua d’interès.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND

Inés Martí

Andorra Telecom reforça el seu compromís amb l’educació tecnològica a través de la robòtica.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu