A proposta del ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, el Govern va aprovar el passat dimecres el Decret d’estructuració del Ministeri de Turisme i Comerç, així com el nomenament de Sergi Nadal com a director del Departament. Cal recordar que aquest ministeri s’estructura orgànicament en el departament i que integra també l’Àrea de Turisme i l’Àrea de Comerç i Consum.
«El Departament ha de garantir un desenvolupament sostingut del sector turístic andorrà i potenciar el Principat com una destinació turística de qualitat tot l’any», va explicar el ministre portaveu, Guillem Casal, qui també va afegir que «les seves accions es complementen i coordinen amb la societat pública Andorra Turisme, SAU».
D’aquesta manera, el Departament de Turisme i Comerç ha de donar suport al desenvolupament de l’activitat empresarial fomentant el creixement, la internacionalització i l’emprenedoria, impulsant i aplicant alhora les polítiques dirigides a la dinamització i modernització del sector comercial i defensant els drets i la protecció dels usuaris i consumidors. Les funcions del Departament de Turisme i Comerç, a més, inclouen l’establiment del règim i la regulació de l’exercici del comerç i determinar els tipus específics de venda.
Per la seva banda, l’Àrea de Turisme és la responsable de mantenir un diàleg constant amb el sector turístic per així definir les línies estratègiques i els plans d’acció per a garantir un desenvolupament sostenible. A més, té la responsabilitat d’elaborar la normativa aplicable al sector i fer-ne el seguiment i control. «Des d’aquesta àrea s’estableixen les relacions i convenis amb els organismes internacionals vinculats al Turisme», va afegir el també ministre de Medi Ambient i Agricultura.
Seguint aquesta línia, l’Àrea de Turisme informa i assessora els professionals del sector dels allotjaments turístics; gestiona el registre, la classificació i les inspeccions d’aquests mateixos allotjaments; vetlla pel funcionament correcte del Registre d’Ocupació de tots ells, així com per a l’aplicació correcta de l’impost sobre les estades en els allotjaments mencionats.
Finalitzant amb les competències de l’Àrea de Comerç i Consum, aquestes inclouen la lluita contra l’intrusisme empresarial; la regulació i l’autorització de la publicitat comercial, així com dels horaris comercials; i la regulació prèvia consulta del sector implicat, del calendari de rebaixes, la venda en liquidació o la venda de promoció o en oferta o descompte, entre d’altres.
«L’Àrea de Comerç i Consum té també la potestat i la responsabilitat de garantir, mitjançant la funció d’inspecció, el compliment de la normativa en matèria de comerç i les disposicions que la desenvolupen», va destacar Casal. Així, Comerç i Consum es veu en l’obligació d’informar i orientar consumidors i empresaris, a més de tramitar queixes, reclamacions i denúncies dels consumidors; impulsar campanyes informatives i activitats de difusió dirigides als drets dels consumidors; desenvolupar el control i la inspecció en l’àmbit de consum i establir convenis amb organismes que protegeixin i defensin els drets dels consumidors.