Albert Mora és director del Comitè d’UNICEF Andorra des del febrer del 2021. Abans, Mora havia treballat en diverses multinacionals privades. Quan se li va presentar l’oportunitat d’ocupar les seves actuals responsabilitats a UNICEF, va accedir encantat i ja fa dos anys que és al càrrec.
–Com és el funcionament d’UNICEF Andorra?
–El comitè d’Andorra és un dels 33 que té UNICEF repartits per tot el món. Aquí al país, és una associació andorrana que ha firmat un acord de cooperació amb UNICEF, com agència de Nacions Unides. El comité va ser creat per Manela Mora l’any 1984. El que fa és, fruit d’aquest acord de cooperació, recaptació pels projectes d’UNICEF dins del territori andorrà. I també, fem difusió i accions en pro dels drets dels infants dins d’Andorra.
–Com és la relació amb UNICEF Internacional?
–El vincle jurídic que tenim és aquest acord de cooperació. Nosaltres amb aquest, podem utilitzar el nom d’UNICEF per recaptar, i podem utilitzar tot el material, el logo, i presentar-nos com a comitè d’UNICEF. La nostra feina se centra, sobretot, en recaptar diners per poder finançar projectes que fa UNICEF arreu del món, i també en dur a terme aquesta tasca de sensibilització en pro dels infants. UNICEF està molt satisfet que un país tan petit com Andorra, pugui tenir un comitè i pugui tenir una veu en pro dels infants aquí al nostre país.
–Quins són els principals projectes que desenvolupen a Andorra i internacionalment?
–Cada any financem entre dos i tres projectes internacionals. Aquest any passat, vam començar amb un projecte d’eco-pobles al sud de Madagascar, una zona molt afectada per la sequera, on UNICEF va decidir muntar una xarxa de 20 eco-pobles, que el que fan és concentrar tota la infraestructura de l’aigua i del sanejament, a més d’energia solar. D’aquests 20 pobles, un el finançarem, en la seva totalitat, des d’Andorra.
Un altre projecte que vam començar l’any passat i que aquest any continuarem, és la contribució d’un projecte en pro de la igualtat de gènere a Afganistan. Des que van tornar els talibans al poder a l’agost del 2022, la situació de les dones ha empitjorat molt. El que financem nosaltres és l’accés al material escolar, centres on les dones puguin anar quan són víctimes d’algun episodi de violència domèstica i de gènere, donar-los formació i consell, poder ajudar-les a desenvolupar-se més com a persones. És un país que està en una profunda crisi econòmica. El que ens trobem és que UNICEF, a més, ha de donar ajuda a la fam, perquè hi ha crisi alimentària. I en aquestes situacions, els infants són els que ho pateixen més. També en la situació de sequera, ja que en aquests llocs on depenen tant de l’agricultura més tradicional, amb el fet que hi falti l’aigua, les collites creixen menys, les famílies s’empobreixen, tenen menys mitjans per subsistir, i és més probable que els nens i nenes deixin d’anar a l’escola per a poder contribuir (a la llar), hi hagi més matrimonis de conveniència i de què es vegi a la filla com una font d’ingressos. És a dir, la sequera i els drets dels infants estan molt relacionats.
L’any passat també vam finançar un projecte al Bhutan d’integració d’infants discapacitats. Per tradició cultural, se’ls margina, i vam aconseguir finançar una xarxa d’escoles inclusives, formació al professorat, un programa de llenguatge de signes en bhutanès, aconseguint que la situació dels infants en aquell país millori.
També vam fer una gran campanya per la guerra d’Ucraïna des que va començar. Vam poder recaptar molts fons per a ajudar, UNICEF ha gastat més de 1.000 milions de dòlars a Ucraïna el 2022, i aquests anys ens agradaria també poder recaptar molt per a poder ajudar a la situació, ja que és molt complicada.
Aquest any estem amb el projecte del terratrèmol de Síria i Turquia, perquè és allò més recent. Quan hi ha un terratrèmol així, el primer que passa és que se’n va la llum i l’aigua, la distribució d’aliments s’interromp i les famílies deixen de tenir ingressos. Aleshores, es fa molt complicat poder sobreviure. Amb els 75 anys d’experiència que té UNICEF, aportem experts en com solucionar aquests tipus de crisis i material que ajuda, específicament, en aquestes situacions.
–Què és l’Agenda 2030 i què són els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)?
–Els ODS són 17 objectius que es van signar a escala de Nacions Unides, per a poder assolir abans del 2030, centrats en 17 temes. Són una guia i una ajuda per a definir fites per a permetre que les societats avancin en la seva millora. Per exemple; a l’ODS 13 (Acció Climàtica), volem defensar que, des de tots els països, incloent-hi Andorra, es prenguin accions en pro de pal·liar els efectes del canvi climàtic. I encara que ens sembli que no ens està afectant, el canvi climàtic traspassa les fronteres, i tot el que el país pugui fer, està ajudant al fet que tot el món pugui aconseguir aquest ODS. El mateix amb l’ODS 5 (Igualtat de Gènere), ja que defensem, no només un projecte com el d’Afganistan, sinó que també aquí a Andorra. Perquè hi hagi major consciència dels drets de les nenes i dones i que la societat assoleixi també majors nivells d’igualtat de gènere. Un altre tema que, per UNICEF és molt important, és l’ODS 6 (Aigua Neta i Sanejament), que encara que sembli que aquí al Principat hi ha molta aigua i que no és un problema, ja és un repte molt gran a moltes parts del món. A Catalunya, on hi ha una sequera molt gran, ja s’estan plantejant inversions en infraestructures per pal·liar-la. UNICEF defensa i promou els drets dels infants a tot el planeta i, com a tal, té una visió global de tots els reptes que hi ha al davant. Per això, els ODS són rellevants per a nosaltres perquè és una forma de què es tingui un mateix objectiu per a millorar, a escala de tots els països del món.
–Existeix una prioritat entorn d’uns ODS en concret o s’ha de tractar d’acomplir-los tots per igual?
–Tots són importants. A veure qui s’atreveix a dir que l’educació és més rellevant que l’aigua. O que la vida submarina és més important que la fam zero. És molt difícil. Estan molt interaccionats. Per exemple; si incidim sobre l’educació, estic segur que tothom reconeixerà que podem incidir sobre la igualtat de gènere. I si incidim sobre la igualtat de gènere, estem parlant d’igualtat en la salut. Estan molt interrelacionats tots.
–Com està evolucionant l’Agenda 2030 a Andorra segons UNICEF?
–Creiem que es fan força accions en pro dels ODS. Ens consta del fet que, per exemple, els pressupostos (públics) s’han fet d’acord amb una agrupació d’ODS. Hi ha altres iniciatives que també s’han fet basant-se en els ODS. Jo crec que es pot dir que s’està progressant. Sempre es pot fer més, però nosaltres creiem que, globalment, s’està progressant.
–Quins creu que seran els resultats l’any 2030, tant a Andorra com internacionalment?
–El fet mateix que tinguem els ODS i puguem anar avançant cap a ells, ja és un resultat en si. Hi ha coses que són més tangibles que d’altres, però el que a nosaltres en sembla molt important, és que la gran potència dels ODS és i seguirà sent, la seva capacitat de comunicació. I com a fet tangible, els objectius de millora del planeta. Per exemple, amb el canvi climàtic, els indicadors dels ODS, l’any 2030 ho haurem aconseguit? És molt complicat dir-ho, falten set anys, no té bon aspecte. Però el fet que siguem primer conscients i que lluitem per arribar-hi, fa més possible que puguem arribar realment a pal·liar el problema.
–Quina és la relació que tenen amb les escoles del país?
–Treballem molt estretament amb els col·legis i els ministeris d’Educació, Afers Socials i Exteriors. Amb Educació, hem col·laborat en un estudi de l’ús de la tecnologia. A més, col·laborem amb Andorra Recerca i Innovació (ARI) per fer l’Observatori de la Infància des de fa 11 anys. També tenim el programa dels Consells Infantils, on totes les escoles participen amb els comuns. I l’any passat, vam començar amb la xarxa d’escoles amigues d’UNICEF. Ja em signat conveni amb dues escoles. La primera va ser el Sant Ermengol, després va ser l’Escola Andorrana de Santa Coloma. Amb aquest acord, les escoles es comprometen a difondre l’acció d’UNICEF entre el seu alumnat i, a més, fer un dia una acció de recaptació en favor de l’entitat. També anem a les escoles a fer tallers de divulgació dels drets dels infants i difondre la nostra activitat general. Per exemple, ho vam fer fa poc al British College of Andorra, on també van fer una donació pel terratrèmol de Síria i Turquia. O el Lycée, que ens va ajudar a recaptar llibres pel dia de Sant Jordi d’enguany. Tenim aquesta relació i afinitat amb tots els col·legis.