- La sevillana debuta el 29 d’octubre al Principat amb ‘Flamenco y poesía’
- Ballarà a l’Auditori poemes de Lorca, Saramago, Machado i Miguel Hernández
A. LUENGO
ORDINO
- La bailaora i coreògrafa flamenca, en acció. Foto: EL PERIÒDIC
L’idil.li que històricament mantenen el Narciso Yepes i el flamenc viurà aquesta edició un nou episodi amb el debut andorrà de la companyia de la bailaora i coreògrafa María Pagés (Sevilla, 1963), que compareix el 29 d’octubre a l’Auditori Nacional amb el seu penúltim espectacle, Flamenco y poesía. Poca broma, perquè estem davant de la gran renovadora del gènere i una de les figures indiscutibles del flamenc contemporani, hereva honorífica del gran Antonio Gades –a les ordres del qual va començar la seva ja extensa trajectòria artística– i tastaolletes vocacional aficionada a trencar les barreres entre gèneres, que el mateix s’atreveix amb un vals de Xostakòvitx, un tango de Gardel o el Volare de Domenico Modugno –ho va fer a Sevilla— que comparteix escenari amb el ballarí clàssic Mikhail Barixnikov (Autoretrato), o s’embarca en Dunas, audaç projecte bastit a quatre mans (i a quatre cames) amb Sidi Larbi Cherkaoui, el gran guru de la dansa contemporània.
A Flamenco y poesía torna a picar amunt, ben amunt, i presta la seva gestualitat, el seu braceig i el seu taconeig intransferibles als versos de quatre patums majúscules de la poesia ibèrica i universal: el trident d’or de la lírica espanyola de la primera meitat del segle XX –Lorca, Machado i Miguel Hernández– amb la torna –però quina torna– de José Saramago, oracle viu de la literatura portuguesa. Val a dir que l’espectacle va néixer, diu Pagés, a partir d’un vers de Saramago, “Ergo uma rosa e tudo se ilumina” (“Aixeco una rosa i tot s’il.lumina”). Una devoció recíproca, convé afegir, perquè el poeta no escatima elogis a l’hora de descriure l’art i el duende de la bailaora: “Quan ella balla, mou tot el que l’envolta. Ni la terra ni l’aire són els mateixos després que María Pagés ha ballat”.
aluengo@andorra.elperiodico.com
Per a més informació consulti l’edició en paper.