La Fundació: un buc a la deriva

PER ANDRÉS LUENGO

El director de la Fundació Ramon Llull, Vicenç Villatoro, es va esforçar amb l’entusiasme marca de la casa a vendre l’artefacte que li toca capitanejar i aquesta bateria de premis que s’estrenaven ahir i que constitueixen tota l’activitat coneguda de la Fundació. Tota. Feina d’altra banda absolutament inútil, la de Villatoro, perquè predicava davant d’un públic entregat a la causa: polítics, alts càrrecs, guardonats, familiars i personal de protocol –que cobren per aplaudir– més un que passava per la casa d’Areny-Plandolit i –atenció– el fantasma de la Sumpta, que vigilava com a bona mestressa que els convidats no se n’enduguessin res. Ah, sí: i periodistes, que semblava que feien ahir nosa. Però no veníem a parlar d’això sinó de l’absoluta desconnexió dels premis Ramon Llull de la societat que els (co)patrocina. L’andorrana, vaja, que va assistir (!) amb indiferència olímpica a la cita d’ahir, per moments convertida en un acte d’exaltació patriòtica (catalana). El sermó de Villatoro justificant la idoneïtat dels guardons denota precisament que ningú no ho tenia gaire clar, i el ministre Esteve va apel·lar a la retòrica més suada: que en un món globalitzat «cal potenciar el que ens distingeix», que la llengua i la cultura «són al centre de la nostra identitat» i que la Fundació existeix precisament per «prestigiar-les» i «projectar-les» a l’exterior. Però si per això ja tenim el Carlemany, el Fiter i Rossell, la Biennal… ¿Calia, inventar-se els Ramon Llull internacionals? Per a Villatoro, Esteve i el centenar d’assistents ahir a la cerimònia, sí. La resta dels 70.000 habitants d’aquest país, ni saben ni contesten. Facin la prova i m’ho diuen.

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Comparteix
Publicitat
Notícies relacionades
Comparteix
El més destacat
Publicitat
Entrevistes culturals
Membre de l’Acadèmia Nacional de Tango de l’Argentina
Cineasta
Publicitat
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu