Unes capes base i desenes de línies donen pas als esbossos i les sanefes, plenes de colors vius i detalls profunds, que el Mestre de Santa Coloma va pintar a l’església homònima fa vuit segles. Ahir, després d’una llarga espera, es va inaugurar el videomapatge de les pintures romàniques originals de l’església de Santa Coloma entre admiració i goig per la feina feta i pel resultat aconseguit, respectivament, que de ben segur meravellarà als visitants.
El mapping és la millor solució tècnica per veure in situ com lluïen els frescos originàriament, ja que alguns d’ells estan parcialment esborrats. A través d’un procés de reconstrucció i restitució llarg i complex, s’ha fet una interpretació comparativa amb altres obres coetànies a Santa Coloma. «També hem estudiat minuciosament la tècnica de l’escola del Mestre per poder recrear els buits», va explicar ahir Ester Comenge, una de les executores de la videoprojecció. A més, l’estat actual de les obres fa impossible tornar-les al seu lloc original.
El resultat final són sis minuts de plaer per la vista i els sentits a través d’un recorregut complet per l’obra romànica que ressegueix la importància iconogràfica. S’hi veu el Crist, envoltat dels animals que representen els apòstols. També apareixen la Verge Maria, Santa Coloma i Sant Pere. «No és un espectacle, sinó una experiència «respectuosa i de culte», van precisar els executors del projecte.
Maqueta virtual en 3 D
Les empreses adjudicatàries, Burzon&Comenge i Playmodes Studio, han treballat a partir de desenes de fotografies dels frescos originals, amb les quals van crear una maqueta virtual en 3 D. Un equip de 10 persones i un any d’intens treball van fer possible l’estrena d’ahir. Sis projectors mostren l’animació del procés de creació de les pintures i la seva simbologia. Però, perquè la reproducció sigui el més fidel possible, s’han realitzat petits canvis en la disposició dels elements que envolten la zona del presbiteri i de l’absis de Santa Coloma.
El projecte ha estat ple de reptes artístics, però també n’ha tingut a nivell tècnic per les petites dimensions de l’absis. Els experts han fet conviure la instal·lació tecnològica amb els espectadors i l’ús litúrgic de l’espai. «Hem evitat que els visitants tinguin la sensació d’estar en una sala de projecció», va explicar Eloi Maduell, responsable de Playmodes Studio.
En la inauguració del mapping, que va coincidir amb l’inici de les Jornades Europees del Patrimoni, la ministra de Cultura, Joventut i Esports, Olga Gelabert, va oficialitzar el nom del nou Centre d’Interpretació del Romànic, situat a pocs metres del temple religiós: es dirà Columba i, amb 250 metres quadrats, acollirà les pintures originals a partir d’inicis del 2019, ja que l’edifici encara està en plena construcció.
Entrada gratuïta
A partir d’avui i fins al 30 de setembre, l’entrada a l’església de Santa Coloma és gratuïta perquè tothom tingui l’oportunitat de veure i gaudir de l’espectacle cultural. L’horari d’obertura coincideix amb el de la resta de museus. Obrirà també amb l’horari de culte, pel que els propis guies de l’església han avisat que els horaris de les projeccions es poden veure afectats pels oficis religiosos.
Per garantir la qualitat de la reproducció, la visualització del mapping es fa en grups de, com a màxim, 10 persones. Els assistents, a més, es distribueixen entre l’absis i el presbiteri. A partir de l’1 d’octubre, les visites seran de pagament. El preu de l’entrada, però, encara no està decidit. «El Ministeri de Cultura està treballant conjuntament amb el Comú d’Andorra la Vella, que ja té visites culturals a Santa Coloma, per decidir el preu definitiu», va explicar ahir la ministra. L’objectiu és «unir sinergies» i oferir un «producte únic i conjunt», va informar. Les parts sí que coincideixen en què l’entrada inclourà la visualització del mapatge i l’exposició de les obres originals a l’espai Columba.
Nou reclam turístic
L’església de Santa Coloma és un pilar de l’art romànic del país. Amb el mapping, totes les parts implicades van coincidir ahir que el Principat atraurà encara més els amants de l’art i serà un reclam per al turisme cultural. H