Andorra la Vella
El vehicle elèctric assoleix el 6% de les matriculacions en un mes i mig
Andorra és el segon país del món en cotxes elèctrics, només per darrere de Noruega / El Govern vol crear una xarxa de punts de càrrega per assegurar el trajecte fins a Barcelona
En només un mes i mig, el Govern ha aconseguit la penetració de vehicles elèctrics al país que s’havia marcat a tres anys vista. Amb una quota de mercat del 6% en automòbils elèctrics i híbrids endollables, Andorra s’ha convertit en el segon país en el rànquing mundial, només per darrere de Noruega. Així ho va explicar ahir el ministre d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, durant la inauguració del primer punt de càrrega accelerat per a vehicles elèctrics que FEDA ha instal·lat a la via pública –al carrer Prada Casadet–. El ministre va quantificar en 158 els vehicles que s’han venut gràcies a les ajudes del Pla Engega 2016 –fins el 2015 només hi havia set cotxes d’aquestes característiques al Principat– i va informar que en aquest moment ja se n’han matriculat 60. «La penetració que esperem tenir a finals de l’any 2016 quan arribin els vehicles que ja s’han encomanat és d’entre un 5,5% i un 6% de les matriculacions totals», va remarcar Alcobé, que va afegir que «ens ha de satisfer que Andorra hi hagi apostat de valent i la gent hi hagi cregut».
El ministre també va manifestar que «ha sigut una sorpresa molt agradable que en tan poc temps s’hagin esgotat les ajudes de l’any 2016». I és que, tal com va avançar ahir EL PERIÒDIC, l’avançament que va realitzar l’Executiu de 300.000 euros de la partida de l’any que ve ja s’ha exhaurit. En aquest sentit, va apuntar que no es preveu fer cap més ampliació per aquest any i que per la propera convocatòria caldrà esperar a l’any que ve quan «potser s’hauran de revisar les condicions per intentar que el màxim de gent possible tingui aquest tipus de cotxe».
Xarxa de punts de càrrega/ Per la seva banda, la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, que també va assistir a l’acte, va explicar que el Govern està treballant per aconseguir «una xarxa de carregadors que pugui assegurar que la persona que té un vehicle elèctric es pugui desplaçar fins a Barcelona o Girona amb el subministrament assegurat». Amb aquesta finalitat, Andorra assistirà a la taula d’infraestructura elèctriques que tindrà lloc a Catalunya el proper 16 de juny juntament amb França i Espanya per parlar sobre els millors llocs per ubicar aquestes infraestructures. En aquest sentit, Calvó va indicar que «el que ha de fer Andorra és incidir perquè aquests punts també es situïn en els millors llocs pels nostres usuaris». «Sabem que bona part de la gent que ens visita ve d’Espanya i a més que molts residents o andorrans també baixen a la platja», va exposar Calvó. I per això, va afegir, «participarem en aquesta taula per mirar de reforçar aquets punts de càrrega per transfronterers i per facilitar al màxim a l’usuari del vehicle elèctric el seu trasllat cap a fora del país».
15 punts al Principat/ El director de FEDA, Albert Moles, va detallar ahir que la seva voluntat és anar ampliant els punts de càrrega progessivament fins arribar a la desena. Així, durant aquest mes de juny s’ubicaran tres punts més a Andorra la Vella, tres a Escaldes-Engordany, un a Encamp i un altre a Canillo. A més, les distribuïdores també instal·laran carregadors a la resta de parròquies. En total, es té previst instal·lar fins a 15 punts dobles, de manera que hi haurà fins a 30 endolls arreu del país, per tal d’aconseguir un rati de cinc vehicles per punt de càrrega.
Moles també va comunicar que la càrrega serà gratuïta els primers anys tant pels residents com pels turistes. En el primer cas, disposaran d’una targeta que podran recollir a FEDA i en el segon, a través de les màquines rebran un SMS amb un codi que desbloquejarà el punt i els permetrà utilitzar-lo sense pagar.
Pel que fa al funcionament de les instal·lacions, el director de FEDA va comentar que aquesta càrrega ràpida es pot fer un 20 minuts i s’aconseguirà una autonomia de 100 quilòmetres, el que representa més o menys el 80% de la capacitat. En referència aquest fet, Moles va insistir en què la majoria de la gent carrega el cotxe a casa per un tema pràctic. «La càrrega ràpida és més aviat un socors i una garantia», va agregar.
Quant al cost, Moles va assenyalar que per 100 quilòmetres es paga més o menys 1,2 euros, una diferència substancial amb el que costa fer aquest recorregut amb un vehicle de combustió. A més, va posar en relleu que aquest tipus d’automòbil no gasten res quan estan aturats, la qual cosa els fa encara més econòmics.
El ministre també va manifestar que «ha sigut una sorpresa molt agradable que en tan poc temps s’hagin esgotat les ajudes de l’any 2016». I és que, tal com va avançar ahir EL PERIÒDIC, l’avançament que va realitzar l’Executiu de 300.000 euros de la partida de l’any que ve ja s’ha exhaurit. En aquest sentit, va apuntar que no es preveu fer cap més ampliació per aquest any i que per la propera convocatòria caldrà esperar a l’any que ve quan «potser s’hauran de revisar les condicions per intentar que el màxim de gent possible tingui aquest tipus de cotxe».
Xarxa de punts de càrrega/ Per la seva banda, la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, que també va assistir a l’acte, va explicar que el Govern està treballant per aconseguir «una xarxa de carregadors que pugui assegurar que la persona que té un vehicle elèctric es pugui desplaçar fins a Barcelona o Girona amb el subministrament assegurat». Amb aquesta finalitat, Andorra assistirà a la taula d’infraestructura elèctriques que tindrà lloc a Catalunya el proper 16 de juny juntament amb França i Espanya per parlar sobre els millors llocs per ubicar aquestes infraestructures. En aquest sentit, Calvó va indicar que «el que ha de fer Andorra és incidir perquè aquests punts també es situïn en els millors llocs pels nostres usuaris». «Sabem que bona part de la gent que ens visita ve d’Espanya i a més que molts residents o andorrans també baixen a la platja», va exposar Calvó. I per això, va afegir, «participarem en aquesta taula per mirar de reforçar aquets punts de càrrega per transfronterers i per facilitar al màxim a l’usuari del vehicle elèctric el seu trasllat cap a fora del país».
15 punts al Principat/ El director de FEDA, Albert Moles, va detallar ahir que la seva voluntat és anar ampliant els punts de càrrega progessivament fins arribar a la desena. Així, durant aquest mes de juny s’ubicaran tres punts més a Andorra la Vella, tres a Escaldes-Engordany, un a Encamp i un altre a Canillo. A més, les distribuïdores també instal·laran carregadors a la resta de parròquies. En total, es té previst instal·lar fins a 15 punts dobles, de manera que hi haurà fins a 30 endolls arreu del país, per tal d’aconseguir un rati de cinc vehicles per punt de càrrega.
Moles també va comunicar que la càrrega serà gratuïta els primers anys tant pels residents com pels turistes. En el primer cas, disposaran d’una targeta que podran recollir a FEDA i en el segon, a través de les màquines rebran un SMS amb un codi que desbloquejarà el punt i els permetrà utilitzar-lo sense pagar.
Pel que fa al funcionament de les instal·lacions, el director de FEDA va comentar que aquesta càrrega ràpida es pot fer un 20 minuts i s’aconseguirà una autonomia de 100 quilòmetres, el que representa més o menys el 80% de la capacitat. En referència aquest fet, Moles va insistir en què la majoria de la gent carrega el cotxe a casa per un tema pràctic. «La càrrega ràpida és més aviat un socors i una garantia», va agregar.
Quant al cost, Moles va assenyalar que per 100 quilòmetres es paga més o menys 1,2 euros, una diferència substancial amb el que costa fer aquest recorregut amb un vehicle de combustió. A més, va posar en relleu que aquest tipus d’automòbil no gasten res quan estan aturats, la qual cosa els fa encara més econòmics.