Escaldes-Engordany
Un problema informàtic fa perillar el pagament de les ajudes socials
El programa ERP va deixar de funcionar a finals de novembre i va deixar en l’aire els ajuts
El que havia de ser un programa per facilitar els pagaments dels ajuts socials es va convertir en un maldecap que va provocar seriosos problemes als treballadors de Benestar Social i a les persones que tenien que cobrar una subvenció, així com als proveïdors del Ministeri de Salut.
Es tracta del programa informàtic ERP (Enterprise Resource Planning), que va ser adquirit en l’etapa de Cristina Rodríguez al capdavant del Ministeri de Salut i Benestar, el 2013. La llum d’alarma va saltar a final de novembre –concretament el dia 19–, quan el sistema va deixar de funcionar i els pagaments dels ajuts de desembre van quedar en l’aire. Els treballadors i la ministra (Rosa Ferrer en aquell moment) es van haver de mobilitzar per evitar que moltes persones a l’espera d’un suport econòmic urgent es quedessin desemparades a les portes de les festes nadalenques.
No va ser fàcil trobar-hi la solució. El sistema té el seu atractiu en l’encreuament de dades i els pagaments han de ser autoritzats per Finances, encara que hi hagi el vist-i-plau dels responsables de Benestar. Al final es va optar per l’única alternativa, que va ser prescindir del programa per fer el pagament manual –a través de xecs–, fet que va obligar als usuaris a treballar més hores, segons van informar ahir fonts de Ministeri de Salut.
Ha estat un problema molt greu. El Govern va informar ahir que va quedar resolt el 18 de desembre –un mes després–, però ha generat moltes complicacions i va fer perillar absolutament totes les ajudes aprovades de ciutadans que van haver d’acudir a Benestar perquè es trobaven davant una situació límit, com pagar el lloguer del pis, el rebut de la llum, etcètera. També ha provocat endarreriments en els pagaments.
La problemàtica ha transcendit a l’àmbit polític, i el Grup Parlamentari Liberal ha presentat al Consell General una pregunta perquè el Govern la respongui de forma escrita, en la que demana informació sobre «les disfuncions en la gestió de les prestacions socials als beneficiaris, que ha impedit que algunes persones no hagin rebut la prestació assignada en els terminis establerts».
El president suplent del grup liberal, Jordi Gallardo, va expressar ahir la preocupació de la seva formació per les dificultats en el pagament de les subvencions, i va afirmar que tenia informació d’algun cas en què la persona havia tingut molt problemes per cobrar
Inversió important / El dirigent liberal va lloar la feina dels treballadors públics que «van tenir que recórrer a fórmules imaginatives per no deixar sense subvenció a persones que es troben en una situació de precarietat». Gallardo va recordar que el 2011 va mantenir una reunió amb la ministra Rodríguez, que va explicar la intenció de fer una inversió important en la compra del programa ERP: «Ens va detallar els beneficis d’aquest sistema informàtic que permet un creuament de dades entre diferents departaments, una gestió més àgil i menys feina per als treballadors». Gallardo va assenyalar que desconeix l’origen d’aquesta incidència que «ha provocat un efecte pervers a la inversa, sense creuament de dades i amb tot el sistema bloquejat, i amb els treballadors desbordats».
Encara que està a l’espera de la resposta de l’Executiu, el polític liberal va avançar que té informació que apunta cap a «un problema del mateix programa, que no acaba de funcionar, i no de les persones que l’utilitzen». Gallardo va insistir que la seva preocupació se centra en què les subvencions van destinades a «persones en situació de fragilitat important que depenen d’aquestes ajudes socials».
El Govern va assegurar ahir que el retard en els pagaments va afectar, principalment, «als proveïdors de serveis contractats a través del Departament de Benestar i, per aquest motiu, va tenir una incidència menor en les persones beneficiàries de les prestacions aprovades entre el període comprès entre el 19 de novembre i el 18 de desembre». Un cop es va resoldre la incidència, el 18 de desembre, des del Departament de Benestar «es van accelerar al màxim els pagaments endarrerits, i en data 23 de desembre tots els usuaris i proveïdors havien cobrat les factures pendents».
Actualment, segons comunica l’Executiu, el sistema funciona perfectament i «els pagaments d’ajuts del Govern es fan de manera puntual i sense retard». La versió del Govern és que es tracta d’una incidència en el sistema informàtic de facturació dels ajuts que va provocar, el passat mes de novembre, un retard en el pagament d’alguns ajuts socials». La incidència va ser resolta el dia 18 de desembre i actualment el sistema funciona amb absoluta normalitat i es satisfan puntualment tots els pagaments de les prestacions concedides».
Es tracta del programa informàtic ERP (Enterprise Resource Planning), que va ser adquirit en l’etapa de Cristina Rodríguez al capdavant del Ministeri de Salut i Benestar, el 2013. La llum d’alarma va saltar a final de novembre –concretament el dia 19–, quan el sistema va deixar de funcionar i els pagaments dels ajuts de desembre van quedar en l’aire. Els treballadors i la ministra (Rosa Ferrer en aquell moment) es van haver de mobilitzar per evitar que moltes persones a l’espera d’un suport econòmic urgent es quedessin desemparades a les portes de les festes nadalenques.
No va ser fàcil trobar-hi la solució. El sistema té el seu atractiu en l’encreuament de dades i els pagaments han de ser autoritzats per Finances, encara que hi hagi el vist-i-plau dels responsables de Benestar. Al final es va optar per l’única alternativa, que va ser prescindir del programa per fer el pagament manual –a través de xecs–, fet que va obligar als usuaris a treballar més hores, segons van informar ahir fonts de Ministeri de Salut.
Ha estat un problema molt greu. El Govern va informar ahir que va quedar resolt el 18 de desembre –un mes després–, però ha generat moltes complicacions i va fer perillar absolutament totes les ajudes aprovades de ciutadans que van haver d’acudir a Benestar perquè es trobaven davant una situació límit, com pagar el lloguer del pis, el rebut de la llum, etcètera. També ha provocat endarreriments en els pagaments.
La problemàtica ha transcendit a l’àmbit polític, i el Grup Parlamentari Liberal ha presentat al Consell General una pregunta perquè el Govern la respongui de forma escrita, en la que demana informació sobre «les disfuncions en la gestió de les prestacions socials als beneficiaris, que ha impedit que algunes persones no hagin rebut la prestació assignada en els terminis establerts».
El president suplent del grup liberal, Jordi Gallardo, va expressar ahir la preocupació de la seva formació per les dificultats en el pagament de les subvencions, i va afirmar que tenia informació d’algun cas en què la persona havia tingut molt problemes per cobrar
Inversió important / El dirigent liberal va lloar la feina dels treballadors públics que «van tenir que recórrer a fórmules imaginatives per no deixar sense subvenció a persones que es troben en una situació de precarietat». Gallardo va recordar que el 2011 va mantenir una reunió amb la ministra Rodríguez, que va explicar la intenció de fer una inversió important en la compra del programa ERP: «Ens va detallar els beneficis d’aquest sistema informàtic que permet un creuament de dades entre diferents departaments, una gestió més àgil i menys feina per als treballadors». Gallardo va assenyalar que desconeix l’origen d’aquesta incidència que «ha provocat un efecte pervers a la inversa, sense creuament de dades i amb tot el sistema bloquejat, i amb els treballadors desbordats».
Encara que està a l’espera de la resposta de l’Executiu, el polític liberal va avançar que té informació que apunta cap a «un problema del mateix programa, que no acaba de funcionar, i no de les persones que l’utilitzen». Gallardo va insistir que la seva preocupació se centra en què les subvencions van destinades a «persones en situació de fragilitat important que depenen d’aquestes ajudes socials».
El Govern va assegurar ahir que el retard en els pagaments va afectar, principalment, «als proveïdors de serveis contractats a través del Departament de Benestar i, per aquest motiu, va tenir una incidència menor en les persones beneficiàries de les prestacions aprovades entre el període comprès entre el 19 de novembre i el 18 de desembre». Un cop es va resoldre la incidència, el 18 de desembre, des del Departament de Benestar «es van accelerar al màxim els pagaments endarrerits, i en data 23 de desembre tots els usuaris i proveïdors havien cobrat les factures pendents».
Actualment, segons comunica l’Executiu, el sistema funciona perfectament i «els pagaments d’ajuts del Govern es fan de manera puntual i sense retard». La versió del Govern és que es tracta d’una incidència en el sistema informàtic de facturació dels ajuts que va provocar, el passat mes de novembre, un retard en el pagament d’alguns ajuts socials». La incidència va ser resolta el dia 18 de desembre i actualment el sistema funciona amb absoluta normalitat i es satisfan puntualment tots els pagaments de les prestacions concedides».