Els importadors de carburant d’Andorra no volen assumir el nou impost sobre l’hidrocarbur, emmarcat en la nova Llei d’Impostos Especials que estan desenvolupant conjuntament els ministeris de Medi Ambient i Finances. Mitjançant una roda de premsa telemàtica, el president de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants d’Andorra (Asidca), Ramon Visent, va exposar que «ara no toca» aplicar aquesta taxa, d’una banda perquè hi ha hagut una davallada important de les vendes enguany, i de l’altra, perquè tant a França com a Espanya es mantindran els preus i això comportarà una pèrdua del diferencial i de la competitivitat que caracteritza el Principat. I és que, segons Visent, l’Asidca no considera que hagi d’assumir aquest impost, i aquest acabaria repercutint al preu final del carburant.
«El Govern diu que aquest augment l’han d’assumir els importadors, però aquesta és una posició que no podem acceptar: creiem que els impostos indirectes han de tenir incidències sobre el preu final», va defensar el president. Tal com van detallar durant la compareixença, el nou impost de 15 euros a la tona del carburant, tant de locomoció com de calefacció, comportarà increments d’entre tres i quatre cèntims al litre.
Els motius que l’Asidca argumenta a l’hora de demanar al Govern que no apliqui aquest impost és, en primer lloc, les previsions de pèrdues en un 27% de les vendes aquest 2020. Tanmateix, de cara a l’any vinent, sumat a la incertesa general pel context actual, hi ha el fet que els països veïns han aturat totes les iniciatives similars que afectaven el preu dels carburants, suposant que el diferencial amb França es pugui situar en els 27 cèntims, i que desaparegui amb les estacions més econòmiques d’Espanya. «Si destruïm el diferencial posem en risc el model que hem construït basat en el turisme: el preu del carburant és un dels atractius pels visitants», va detallar un dels membres de l’Asidca, David Porqueres, també present a la roda, que també va declarar que «amb la voluntat de recaptar més, el que aconseguirà el Govern és recaptar menys perquè es vendrà menys».
«Quan l’Administració ens demana augmentar els impostos és com fer un brindis al sol: augmentem i que ho assumeixin els altres. Però la realitat és que els increments als impostos sempre els acaben pagant els consumidors», va sentenciar. En aquest sentit, l’Asidca va recordar que l’any passat, el pes del sector va suposar un 11% del pressupost estatal, amb gairebé 49 milions d’euros en IGI i IES.
Acció pel canvi climàtic
No obstant això, l’Asidca va assegurar que era conscient de la importància de frenar el canvi climàtic i van assegurar que comparteixen els objectius fixats per l’Acord de París al respecte, però que «no compartim l’estratègia del Govern per fer-hi front». En aquest sentit, Visent i Porqueres van exposar dues vies d’acció que, al parer de l’associació, són més eficaces i adequades a la realitat andorrana, consistent en l’oferiment d’ajudes als particulars per actualitzar i modernitzar el parc automòbil i també les calderes domèstiques.
I és que, tal com van assegurar, a dia d’avui, encara circulen molts vehicles antics al Principat, així que una primera acció seria oferir ajuts i descomptes per a vehicles nous, que no necessàriament siguin elèctrics. I és que, tal com va destacar Porqueres, els darrers anys, «s’ha constatat arreu d’Europa una baixada del consum de carburant perquè tant aquest com els vehicles són més eficients, i no pas per una penetració del cotxe elèctric». En la mateixa línia, també va apuntar que les noves calderes són més eficients. En aquest sentit, Porqueres va defensar que hi hauria «una davallada del consum més important» i que, a curt termini, «aportes una solució més general», fent al·lusió al fet que un dels projectes que està impulsant el Govern en aquest sentit, com és el de la cogeneració, s’hi podrà acollir només una part de la població i suposa una inversió econòmica molt important que «potser no ens podrem permetre al cap dels anys». Aquest divendres, l’Asidca exposarà aquests arguments en la reunió prevista amb la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó.