La CEA va valorar ahir positivament la capacitat de l’Executiu de posar sobre la taula el pla d’acció per al període 2020-2023 recollit en el document Horitzó 23 (H23), així com el fet que inclogui diverses demandes de la patronal. En aquest sentit, s’espera que de la mateixa manera que el Govern ha demostrat «certa capacitat de reacció» per readaptar el seu full de ruta, tingui la «mateixa capacitat d’implementar-lo, especialment tenint en compte que diverses qüestions previstes en l’H23 ja eren prioritats de país amb anterioritat a la crisi sanitària i econòmica actual». A més, la CEA va convidar a que es continuï tenint en compte la participació dels agents econòmics i socials i a la flexibilització de les inversions. En aquest sentit, considera imprescindible establir un mecanisme de participació, seguiment i consulta permanent amb els agents econòmics i socials; especialment tenint en compte la naturalesa dinàmica del pla d’acció.
La patronal també comparteix la necessitat de trobar un equilibri entre el control necessari del dèficit públic i una política d’inversions que garanteixi el creixement i la transformació de l’economia. Per aquest motiu, creu que el Govern no ha de tancar la porta a recuperar abans del previst alguns projectes –com els vials de Sant Julià i la Massana o el Museu Nacional– que han quedat ajornats. Així mateix, va apuntar que es pot replantejar el finançament de determinades infraestructures per la via de les concessions administratives, qüestió estretament relacionada amb la revisió global de la llei de contractació pública que està duent a terme l’Executiu.
Seguint en la línia de les observacions de caire transversal, la CEA considera que el pla d’acció H23 és un document que, pel seu contingut, es pot considerar «àmpliament alineat» amb els principis rectors de l’informe sobre la Marca Andorra elaborat el 2019 per una consultora independent a iniciativa de la CEA i amb la participació i finançament de diversos actors privats i públics.
D’altra banda, la CEA, va fer al Govern un seguit d’observacions de caire sectorial, entre les quals destaca la necessitat de fomentar el consum nacional, automatitzant i facilitant la declaració de l’IGI a l’entrada a Andorra, amb un mecanisme tan simple com el DIVA existent a la duana espanyola, així com dur a terme una campanya de conscienciació, inspecció i control.
Finalment, la patronal va trobar a faltar en el nou pla d’acció un apartat específic sobre la necessària concertació entre el sector públic i el sector privat per reposicionar l’oferta comercial del país, transformar l’experiència del client i incidir en la qualitat. I va insistir en la necessitat de donar prioritat a l’Aeroport d’Andorra-La Seu i negociar amb el govern espanyol la creació d’una terminal internacional seguint el models dels aeroports de Basilea o Ginebra, i la construcció d’una infraestructura (ja sigui una llançadora o carretera franca) entre Andorra i l’aeroport.