Una altra proposta de l’oposició tombada. En aquest cas, i en el marc del debat sobre el Projecte de llei del pressupost per al 2025, la majoria del Consell General no ha donat llum verda a l’esmena presentada pel grup parlamentari de Concòrdia, la qual proposava reduir en 200.000 euros les subvencions al transport aeri i prioritzar el transport públic sostenible i segur. La iniciativa de la formació encapçalada per Cerni Escalé ha estat desestimada amb 18 vots en contra, 8 a favor i 1 abstenció.
La consellera general de Concòrdia, Núria Segués, ha defensat la proposta argumentant que tenia un doble vessant: d’una banda, la reducció de les ajudes destinades a un transport aeri gestionat per empreses privades i, de l’altra, l’impuls d’un model de mobilitat més sostenible i accessible per a la ciutadania. “Hem de treballar conjuntament per fomentar el transport segregat i promoure un canvi de model en el transport públic”, ha afirmat Segués, insistint en la necessitat d’una decisió de futur en aquesta direcció.
El president del grup parlamentari de Ciutadans Compromesos, Carles Naudi, ha intervingut per assenyalar que “la Generalitat no és una empresa privada i és qui gestiona l’aeroport d’Andorra-la Seu sense haver-hi invertit ni un euro”, destacant que les dues freqüències de vols cap a Madrid i Palma han estat ben acollides i contribueixen a situar Andorra en el mapa de connexions aèries. En referència al transport públic segregat, Naudi ha puntualitzat que la línia de bus de les Valls del Nord no interfereix en la calçada i ha subratllat que “la mobilitat sostenible ha d’avançar amb una connexió externa que, en un futur, ens pot aportar sobirania nacional, com ja passa al Canadà amb avions elèctrics”. També ha esmentat l’exemple de Suïssa, que compta amb 63 aeroports per garantir la seva connectivitat global.
Per altra banda, el cap de Govern, Xavier Espot, ha defensat la importància de l’acord vigent que permet la gestió de l’aeroport per part de la Generalitat, afirmant que “és una infraestructura que no ens suposa cap inversió, només el dèficit contributiu, i que ens beneficia directament”. A més, ha destacat que la instal·lació compta amb 13 infraestructures i 16 hangars, que tenen un impacte econòmic significatiu per al país. També ha posat en valor l’accessibilitat que ofereix per als estudiants que viatgen entre Andorra i Madrid, assenyalant que “hem aconseguit democratitzar aquest viatge per als estudiants, els quals ens han agraït poder tornar a casa cada setmana o dues”. Espot ha insistit que l’Executiu ja està treballant en una ampliació de la xarxa de transport públic i que no considera necessària una modificació pressupostària per accelerar un procés que ja està en marxa.
En la seva rèplica, Segués ha puntualitzat que l’objectiu de l’esmena no era criticar el funcionament de l’aeroport, sinó defensar una inversió més gran en transport públic. “El Govern ha finançat milions d’euros en bitllets ‘low cost’, però volem centrar-nos en la necessitat d’un tram segregat per millorar el sistema de transport”, ha explicat, afegint que la proposta no buscava suprimir completament la partida de subvencions al transport aeri, sinó reduir-la. Per la seva banda, Naudi ha replicat afirmant que “ja hi ha una inversió de nou milions d’euros destinats al transport públic segregat” i que cal valorar si realment és necessari establir més connexions internacionals si els productes andorrans encara no estan homologats per a altres mercats.