Arnau Ojeda Garcia
Actualització dels treballs

El desviament de la Massana serà parcialment operatiu el 2026 i descongestionarà el gruix del trànsit

El tram 2 es troba en la seva recta final i és el que connecta amb el revolt de la CG3, un dels punts amb més congestió en hores punta a la parròquia

Les obres del desviament de la Massana avancen tan ràpid com estava previst i encaren un any clau. El ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, ha confirmat aquest matí que els trams principals de la futura variant estaran pràcticament enllestits el 2026 i que, si no hi ha imprevistos, els vehicles que es dirigeixin cap a Ordino ja podran evitar el centre de la parròquia a partir de l’any vinent.

Segons ha explicat, la previsió és habilitar un pas provisional entre els trams 2, 3 i 5.3 fins al pont de Bombers, fet que alleujarà de manera notable la circulació al nucli urbà i que, tal com ha dit el ministre, “permetrà que el gruix de la circulació ja no hagi de travessar el centre del poble”.

El ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré Bonet, la cònsol major de La Massana, Eva Sansa, i el cònsol menor, Roger Fité, durant la visita a les obres. | Marvin Arquíñigo

D’aquesta manera, Ferré ha remarcat que el projecte avança en línia amb el calendari inicial i que la fotografia “no té res a veure” amb la d’ara fa un any i mig, quan es va presentar el primer tram a la rotonda de la Serra de l’Honor i “l’obra amb prou feines havia començat”. El tram 2, que es troba en la seva recta final, té una longitud de 610 metres i connecta amb el revolt de la CG3, un dels punts amb més congestió en hores punta. El cost supera els 9.000.000 d’euros i està cofinançat pel Govern i pel Comú de la Massana.

Pel que fa al tram 3, de 500 metres, s’hi està habilitant l’encreuament del riu Valira del Nord i també els ramals que permetran accedir al centre de la Massana des de la variant. El tram 4, el qual enllaçarà amb la zona d’Arinsal i el telecabina, començarà al gener. La setmana vinent s’adjudicarà l’últim tram pendent, el 5.1 i el 5.2, que inclou el pont de Giberga i que completarà el traçat cap al nord. Pel que fa al tram 5.3, de 240 metres entre el pont de Palanques i el pont de Bombers, sota la Farga Rossell, també avança segons el previst. “A partir d’aquí, totes les obres estaran adjudicades i el desviament serà una realitat plena”, ha afirmat Ferré.

“A partir d’aquí, totes les obres estaran adjudicades i el desviament serà una realitat plena” – Raül Ferrer

L’obertura provisional prevista per al 2026 no serà total. Els turismes i els vehicles de repartiment podran circular pel nou traçat, però els camions i els autobusos hauran de continuar travessant el centre a causa de les limitacions de gir del pont de Bombers. Tot i això, el ministre ha deixat clar que “el gruix del trànsit ja no passarà pel centre”. Segons Ferré, aquesta entrada en funcionament parcial suposarà “un respir molt necessari” per als veïns de la zona. En aquest sentit, a banda dels principals afectats, les persones que viuen al centre de la parròquia, els veïns d’Aldosa i Anyós també celebren el desviament, ja que la seva carretera és utilitzada pels ordinencs com a pas alternatiu per no patir el trànsit en l’interior de la Massana.

El tram 3, que preveu creuar del riu Valira del Nord, des del tram 2 i fins a la zona de Palanques amb una distància de 500 metres. | Marvin Arquíñigo

En l’àmbit econòmic, el ministre ha assegurat que el projecte es manté dins les previsions malgrat l’encariment dels materials i que la desviació se situarà “potser un 5 o un 10 % per sobre del pressupost inicial”. Ha subratllat també la implicació del Comú de la Massana, que contribueix amb prop de cinc milions d’euros al desenvolupament del projecte, especialment pel que fa a la signatura de convenis amb els propietaris afectats.

Al seu torn, la cònsol major, Eva Sansa, ha volgut valorar l’impacte que tindrà la variant en la qualitat de vida del centre. “Durant anys, una de les queixes més recurrents eren les cues, i el punt del telecabina és el més contaminat de tot Andorra”, ha recordat. Ha celebrat que el desviament permeti impulsar, a partir del 2025, el projecte de remodelació i pacificació del nucli urbà: “La reducció del trànsit ens donarà marge per recuperar espais, afavorir la mobilitat a peu i donar una altra dimensió comercial i social al centre”.

“La reducció del trànsit ens donarà marge per recuperar espais, afavorir la mobilitat a peu i donar una altra dimensió comercial i social al centre” – Eva Sansa

Sansa ha admès que les obres comporten molèsties, però demana comprensió: “És un inconvenient temporal per a un benefici futur de tots els massanencs”. També ha destacat el paper del Comú en el desenvolupament del projecte: “Vam proposar una alternativa de desviament i el Govern hi va accedir. Crec que hem treballat de la mà i que això és molt positiu per al país”.

Eva Sansa parlant amb una veina de la zona. | Marvin Arquíñigo

Pel que fa al futur, ni el Govern ni el Comú descarten que d’aquí unes dècades puguin caldre noves solucions viàries si el creixement demogràfic continua. Tot i això, consideren que la inversió actual garantirà un alleujament de llarga durada per a les parròquies del nord.

La data final continua marcada al calendari: el 2027, el desviament Massana Ordino hauria d’estar completament acabat. Fins llavors, les obres mantindran un ritme intens per complir un objectiu llargament reivindicat, capaç de redefinir la mobilitat de la zona i, sobretot, de transformar el dia a dia dels veïns.

La desviació de Sant Julià, a l’espera de saber si es podrà treballar de nit

En paral·lel, Ferré ha informat sobre l’evolució de la desviació de Sant Julià, que avança dins dels terminis previstos. La màquina tuneladora, que havia d’arribar al desembre, ho farà finalment a finals de gener, ja que s’estan enllestint els treballs d’acondicionament de la boca del túnel perquè hi pugui entrar i començar a perforar immediatament.

El ministre ha explicat que es tracta d’una obra d’una naturalesa diferent, que permet treballar de dia i de nit amb dos torns, cosa que podria accelerar l’execució. Tot i això, la possibilitat de treball nocturn dependrà dels estudis tècnics sobre el soroll i l’impacte als veïns. En qualsevol cas, el termini final continua fixat el 2027, la mateixa data que s’ha marcat per culminar el desviament de la Massana.

Comparteix
Notícies relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
El més destacat
Publicitat
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu