El Comú d’Andorra la Vella ha assolit un grau d’execució pressupostària del 79% al final del mandat 2020-2023, segons recull la primera auditoria de gestió econòmica realitzada en compliment de la Llei de sostenibilitat de les finances públiques. Aquest informe té com a objectiu avaluar l’eficàcia, l’eficiència, la legalitat i la qualitat en l’execució dels objectius estratègics aprovats en el pressupost.
Una de les principals conclusions de l’auditoria és que el Comú ha complert els objectius d’endeutament i despesa establerts per la legislació vigent i ha aconseguit reduir el deute abans de finalitzar el mandat. No obstant això, l’informe també assenyala la manca d’eines per correlacionar els recursos utilitzats amb els resultats obtinguts, fet que dificulta una avaluació objectiva de l’assoliment dels objectius fixats. A més, es constata que, dels tres processos de pressupost participatiu previstos, només se’n va executar un.
Pel que fa al control d’inversions, l’auditoria indica que el Comú no disposa de mecanismes centralitzats per fer-ne el seguiment financer i prevenir possibles desviacions. Tot i això, no s’han detectat desviacions significatives en l’execució de les despeses corrents, i el grau d’autonomia fiscal de la corporació es manté per sobre de la mitjana. L’informe també destaca que no es van dur a terme estudis ni enquestes per mesurar l’impacte de les polítiques en la ciutadania, més enllà del procés de pressupost participatiu. Aquesta manca de mecanismes d’avaluació és un dels punts de millora identificats per l’auditoria.
L’informe planteja diverses recomanacions per optimitzar la gestió econòmica del Comú. Entre elles, la implementació d’una eina de gestió de projectes que permeti monitorar en temps real el grau d’execució, identificar possibles desviacions i aplicar mesures correctores. També es proposa reforçar la coordinació entre departaments i altres entitats per millorar l’eficiència dels projectes.