L'opinió de:

L’escultura tàctil

  • Penso que és molt important la recuperació del lligam entre el sentit del tacte i l’art de l’escultura

ANTONI POL

Les capses exposades a l’Ara Art Galeria de Caldea de Gemma Piera són “fràgils construccions de terra cuita”, en paraules de Faust Campamà. I també “el seu vocabulari, el seu alfabet, partint d’una forma geomètrica pura, primària i bàsica com és el quadrat… Mòduls combinats entre sí, mostrats com a instal.lació o intervenció escultòrica o bé presentats a la paret formant una composició”, en paraules de Joan Gil.

Seguint amb aquest darrer, són “una disposició de formes arquetípiques, construïdes en un calculat ordre i rigor mentre, que es van repetint-sempre amb petites variacions i en diferents dimensions-amb la finalitat de cercar l’estructura més depurada, refinada i substancial” … “un diàleg dels contraris: el buit i el ple, la racionalitat i l’emoció, el blanc i el negre, el gest i la construcció, la fragmentació i la unitat” … “formes que emmagatzemen idees, passions, vida, i que temeroses del seu existir s’agrupen en articulacions per tal de créixer” … “una porta oberta al diàleg, a la comunicació, a la interpretació personal d’un fet real i no imaginari d’expressar allò més íntim i personal, malgrat les interferències que es puguin provocar en aquesta interrelació entre emissor i receptor” … “ceràmica, paper, filferro, corda, matèries heterogènies i diverses emprades per transmetre vivències plenes de poètica i de testimoni personal” … “reduccionisme minimalista, en un sintetisme i una simplicitat formal adreçats a conquerir l’absència… presències que tanquen buits de silenci, absències que canalitzen plenituds, secrets que amaguen comunicacions a punt de revelar”.

La translucidesa de les capses xineses o la capsa lúcida, si bé contrasta primerament amb l’opacitat o hermetisme de les capses hermètiques, no és així finalment perquè ni aquesta darrera és total pel desajustament i finor dels quadrats ceràmics entre si o els forats pels quals són lligats, ni la primera és tal per la rugositat i pelositat del paper. Tots dos són l’exposició del concepte de volum o cos, a partir d’un continent i un contingut. L’obra Enfilall exposa el procés, el camí, l’acte previ a l’assoliment de la corporeïtat, és a dir, en aquest cas, l’escultura.

Estructures que ens remeten a cossos construïts a partir d’una materialitat fràgil, malgrat les lligades, les cosides, els ferratges o els filats que consoliden l’estructura. ¿Una estructura per contenir què? Precisament tot allò intangible i eteri que ens omple a tots els éssers vius, i que constitueix el nostre alè vital.

L’AIRE QUE
ens traspassa. Poc importa que hi hagi espais oberts, com ara els forats que ens connecten realment amb l’espai i amb l’univers. I tot això, amb les aparences formals i de color, d’estructura i de procés per a ser viscudes, no només amb la vista sinó, i sobretot, amb el tacte. L’escultura de Gemma Piera és especialment tàctil. Només tocant-la s’acaba d’experimentar les millors sensacions possibles amb capacitat d’emocionar i de sentir.

Igual que la xemeneia: Sobreeixidor d’entranyes del 1993. És important la recuperació del lligam entre el sentit del tacte i l’art de l’escultura. Trobat el camí (mètode) només cal desitjar que l’artista pugui prosseguir en el seu treball i progressar, any rerE any (que passen volant), superant els talls intermitents soferts fins ara, i innovar amb regularitat i emprendre projectes nous per evitar la rutina. L’enginy subjacent, la qualitat de l’obra i l’encert del camí garanteixen els resultats. Cal deixar ara que brolli l’obra lliurement, amb flexibilitat i sense ànsia.

Arquitecte. redaccio@andorra.elperiodico.com

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND

Inés Martí

Andorra Telecom reforça el seu compromís amb l’educació tecnològica a través de la robòtica.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu