En els temps en què la immobiliària era un negoci per a tothom, quan tancaves un tracte, a vegades, alguns subjectes, davant del notari, amb el xec prèviament preparat ja amb una xifra inferior, feien l'última 'apretadeta' per aconseguir un millor preu aprofitant la pressió del moment. Sembla que aquest sistema l’estan fent servir amb Andorra contínuament els organismes internacionals. A l’última sessió del Moneyval es van tractar alguns temes cabdals i sembla que els representants de l'UifAnd i el Govern, un altre cop, com comença a ser costum, no se’n van sortir a l’hora de defensar les mesures adoptades, així com les particularitats de l’economia andorrana, clar que, com deia abans, a hores d’ara ja no és cap novetat.
Moneyval obliga Andorra a adoptar mesures de control dràstiques en AML de forma pràcticament immediata en els següents apartats: 1) Enduriment de penes sobre el contraban de tabac 2) Tipificació del delicte fiscal 3) Regulació estricta de l’Auto blanqueig 4) Ampliació dels supòsits de declaració de sospita 5) Enduriment de penes i sancions relatives a AML 6) Enduriment de la regulació d’assegurances i el seu control 7) Regulació dels serveis financers oferts per Correus i La Poste 8) Regulació estricta de fundacions ONG’s i associacions 9) Transparència en la informació de societats 10) Regulació estricta del negoci fiduciari 11) Anul·lació del secret bancari en cas de sospita 12) Modificació a la baixa dels límits en el control d’efectiu 13) Intercanvi d’informació espontani entre UifAnd, Tributs i altres organismes dins d’Andorra 14) Ampliació de les inspeccions 15) Increment de recursos i formació per l'UifAnd.
En una economia on 100M del pressupost Governamental (25% del total) prové directament del tabac (a dos cartrons per turista no em surten els números) i la resta de pilars de l’economia són el comerç, el turisme i la banca, quan quasi tota l’economia pivota sobre els diners que encara mantenen els estrangers dipositats al país, si comencem a restringir encara més els moviments, partint de la idea que els comptes s’hauran de regularitzar fiscalment abans del 2018 quan entri en vigor l’intercanvi automàtic d’informació ja signat; Com preveu el Govern substituir totes aquestes fonts de finançament de forma immediata? Com pagarà la seva súper estructura amb un 20-35% menys d’ingressos? La llista sembla que està feta, primer la banca, després el tabac, després les telecomunicacions, què vindrà després? Els carburants?
Amb aquestes, l’economia andorrana s’aprimarà tant que el risc de tornar a ser un país pobre, com no fa tants anys, comença a ser imminent. Senyors del Govern, expliquin clarament quins impostos pujaran per quadrar el seu pressupost, diguin la veritat. No vull ser alarmista, però si vostè fos un català amb un compte irregular a Andorra i l’hagués de regularitzar amb el fisc espanyol, sí o sí, on portaria els seus diners? Els deixaria a Andorra? Si no hi té els diners ni interessos, seguiria venint a Andorra sovint? Tothom sap que els diners no volen soroll, volen tranquil·litat i seguretat, un marc jurídic estable on la separació de poders sigui un fet i la banca disposi de mecanismes sòlids per dotar-se de liquiditat de forma ràpida en cas de crisi. Disposa Andorra d’aquestes eines? El sistema financer Andorrà ha quedat molt afeblit a causa de l’última 'crisi Martí'; això és un fet.
Em temo que l'última 'apretadeta' per part d’Europa encara no ha arribat.