L'opinió de:

La memòria de Sophie

Podria semblar divertit i segurament s’ho ha de passar molt bé fent-ho, però observar, escollir, preguntar, analitzar, demanar i convèncer exigeixen un esforç superior. Són algunes de les coses que necessita dur a la pràctica Sophie Calle per als seus projectes que acaben en fotografia. Se la considera, així, artista fotògrafa, però la part més intrigant del seu treball, és el plantejament i elaboració de les seves obres, i que en forma part, sense secretisme. Això la porta a buscar paradoxes sobre evidències. Per exemple, què és la bellesa per a una persona cega? Què va veure per darrer cop una persona que va perdre la vista? I què sent algú que, havent viscut tota la vida al costat del mar, el veu per primer cop. Quina mena de fotografies fa amb aquests plantejaments? A l’exposició del Palau de la Virreina de les rambles de Barcelona, es poden seguir les seves propostes, algunes iniciades des de preguntes aparentment innocents o d’una lògica evident. El joc la porta a reaccionar amb una estranya curiositat en rebre per correu electrònic una carta de comiat que s’acaba amb aquella expressió que hem adoptat avui, sincera o no, però que ens deslliura de responsabilitats: cuida’t. Serà per la complicitat de gènere que la fa llegir a 107 dones de diferents professions i ofici que interpreten i analitzen la carta en qüestió. Cadascuna mereix un retrat i respon a la instrucció literal del cuida’t. La fotògrafa ho ha fet. En el seu currículum, ha creat camins i dibuixa dreceres –com en Perejaume a la muntanya, ella ho fa a ciutat– quan ha seguit algú, amb la discreció d’un detectiu que porta un diari dels fets. Com a fotògrafa, no és una artista gestual, sinó molt pulcra en els detalls que anota. Probablement aquest és el seu treball més conegut. Els escriptors s’hi inspiren –Enrique Vila Matas n’és deutor– i uns més que els altres, també ho voldrien fer. En fi, que és una artista que, seguint un altre mot a la moda, inspira perquè troba en el quotidià les contradiccions i  desenganys que il·lustren les nostres vides un motiu per pensar, per apropar-se a l’altre, per matisar una situació, per reconduir els drames amb la ironia, per trobar-hi solució, com la que va proporcionar el seu cirurgià plàstic davant els dubtes de l’artista, encara adolescent, per operar-se en nas. Dos dies abans de l’operació, el metge es va suïcidar. Tema resolt, va concloure precoçment Sophie.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND

Inés Martí

Andorra Telecom reforça el seu compromís amb l’educació tecnològica a través de la robòtica.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu