L'opinió de:
Arquitecte

Equilibri territorial+Àrea funcional+Unió Europea

La complexitat de la realitat, amb les seves múltiples variables, fa que la seva comprensió ens resulti complicada i fraccionada.
Les aproximacions que hi acostumem a fer són forçosament limitades en disposar de punts de vista només específics i parcials.
El nostre viure, al dia i en el dia a dia, de manera ràpida, no ens ajuda per a poder anar més enllà.
Avui, però, tenim clar el difícil que és trobar territoris equilibrats, o més ben dit, la major part dels territoris, siguin petits o grans com pobles, viles,  ciutats, regions o estats, es troben en desequilibri; ja sigui urbanístic, paisatgístic, econòmic, social, cultural, polític…
L’equilibri territorial fins al segle XX, en el model o sistema d’ocupació del territori dominant que es coneix com a colonitzador, provenia del mateix sistema.
Ja que tenia una lògica de funcionament tancada a nivell territorial i devia garantir un equilibri per tal de poder fer sostenible el sistema.
Esquemàticament allà on hi havia recursos s’hi annexava o relacionava una població per al seu aprofitament i els productes obtinguts es reenviaven o distribuïen  a un nivell superior, del que n’era dependent.
I es consolidava una ocupació del sòl amb la seva ordenació i equilibri per a fer sostenible (durable) aquesta producció o explotació, talment una colònia, perquè el sistema era tancat a cada nivell, i possible perquè l’estat n’era el seu garant en l’últim esglaó o nivell.
En el sistema dominant actual d’ocupació del territori, que és globalitzador, continuen interessant els recursos si,  però ja no per a la seva explotació, si no per a la seva simple extracció.
I ja no interessa un, ni cap, poblament a la vora, ni l’ordenació o l’equilibri del territori on es troben els recursos, si no només la seva extracció, esdevenint exclusivament un sistema extractiu i que ho fa per a un sol nivell superior que xucla, acapara i centralitza tots els recursos que pot o possibles, en competència directa a altres grans centres de concentració existents al món i que ja no segueixen, en primer lloc, els interessos polítics, si no els del mercat, lliure o no, econòmic.
Hem passat d’un sistema colonitzador que era explotador, tancat i de diversos nivells que s’adaptaven a una lògica política i que perseguien l’equilibri territorial per a poder ser sostinguts en el temps i completats per l’estat, a un sistema globalitzador, extractivista, totalment obert, d’un sòl nivell, l’internacional, i al que no l’interessa ni l’equilibri territorial ni la sostenibilitat, per maximitzar la competència i obtenir els millors preus,  si no i només la concentració  qualitativa i quantitativa dels recursos disponibles arreu, humans, territorials, econòmics i financers a través del domini del lliure mercat.
Assolir l’equilibri territorial, única garantia per a la sostenibilitat avui, davant d’un sistema dominant que ja no li interessa ni el procura per als seus territoris dependents, només es pot obtenir a partir d’una àrea que sigui econòmicament funcional, cara endins amb capacitat de sostenir tens tot el seu territori i, cara enfora, per a resistir els impactes extractivistes dels grans centres mundials i alhora poder-s´hi adaptar.
Per tant ja no es pot assolir l’equilibri dins d’uns límits polítics estrictes com s’han conegut fins avui, siguin a l’escala que siguin, donat que la globalització ha accelerat tots els processos i els seus tempos econòmics són totalment diferents als tempos polítics.
La globalització ha creat interdependències de tots els territoris a nivell global i, aquestes, respecte a només unes poques grans àrees, que depassen els estats, i que es disputen el creixement i el domini econòmic mundial, en una accelerada cursa.
Dins de cada estat europeu s’està assistint avui a despoblament dels territoris allunyats d’aquests grans centres, siguin de muntanya, de plana o d’entremig.
Davant d’aquesta nova economia global cal generar progressivament altres àrees funcionals, més petites, que siguin capaces d’omplir els immensos espais territorials buits entre les noves grans concentracions.
Les àrees funcionals a nivell econòmic són la clau de volta, i per tan portadores d’equilibri, dins del nou sistema mundial volgudament i irreversiblement globalitzat.
La definició d’aquestes àrees vindrà no només per la disposició de més recursos territorials, poblacionals, econòmics i financers, si no de la disposició de projectes nous adaptats i de qualitat per als mateixos a partir de les seves realitats, capacitats i aspiracions, incorporant els principis de la complementarietat i de la funcionalitat entre les parts o territoris constitutius de l’àrea.
Parts que han de ser funcionals i no polítiques, és a dir, deixant que les connotacions polítiques s’expressin a nivell de participació en la gestió de les àrees però no condicionin les estructures o organismes de funcionament de les mateixes.
La Unió Europea ha incorporat, per al desenvolupament dels seus territoris en els propers anys i rebre subvencions, el concepte de les àrees funcionals.
El futur Acord d’Associació d’Andorra amb la Unió Europea és una oportunitat per a emmarcar jurídicament la creació d’una possible  àrea funcional a l’entorn d’Andorra dita Àrea Econòmica Especial Andorra Pirineus, que incorpori a més d’Andorra a La Seu d’Urgell, Puigcerdà, Prada, Foix i Sort així com els seus entorns funcionals.
El projecte d’aquesta àrea pot aportar, a tots els territoris que en puguin formar part, els recursos humans, territorials, econòmics i financers per a fer sostenible el seu futur desenvolupament, assolint una major estabilitat per la via de la complementarietat .
Però també hi pot aportar una solució o justa mesura pel que fa a la negociació dels principis de lliure prestació de serveis i lliure circulació de persones, limitant aquests als residents d’aquesta àrea, que suposen una proporció de 2 a 1, és a dir a dos ciutadans residents de la Unió Europa per cada resident a Andorra, sense tenir en compte que una part important dels residents a Andorra són  alhora ciutadans de la Unió Europea.
Fer reconèixer l’especificitat històrica de la complementarietat d’Andorra amb els seus veïns, avui tots ells ciutadans de la Unió Europea, per a crear una àrea funcional dita Àrea Econòmica Especial Andorra-Pirineus, dins del futur Acord d’Associació d’Andorra amb la Unió Europea és, no només un dret històric dels andorrans a poder mantenir i desenvolupar una especificitat pròpia i que va avalar genèricament l’Acord de Cooperació del 2005, signat per Andorra i la U.E., si no també un dret dels pirinencs europeus a poder aspirar a que els principis de solidaritat i igualtat que vol estendre l’esperit de la Unió Europea a tots els seus territoris i ciutadans, els puguin ser aplicats també a ells. 

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND

Trini Marín

Trini Marín destaca la importància de garantir la viabilitat econòmica en l’increment salarial dels funcionaris.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu