L'opinió de:
Fundadora de Clàudia Cornella Leadership

Cors Valents

A l’instant en què sona l’alarma, una simfonia de valentia i determinació es desperta al cor del cos de Bombers. Si bé els herois que enfronten als incendis  i els perills solen ser els més visibles en la lluita contra les emergències, hi ha un grup de professionals les accions dels quals són igualment crucials, però, lamentablement, sovint queden a la penombra. Parlem del Centre de Control Operatiu (CCO) del cos de Bombers, un bastió de coordinació i estratègia que garanteix que cada resposta sigui ràpida, eficient i efectiva.

Aquesta tribuna no només busca ressaltar la importància vital de la seva feina, sinó també retre homenatge a aquests desconeguts que, des del silenci de les pantalles i telèfons, orquestren la resposta davant les crisis més urgents. La seva capacitat per processar informació, gestionar recursos i prendre decisions sota pressió és fonamental per salvar vides i minimitzar danys. El CCO és el cervell darrere de cada operació, en què la calma enmig del caos és la seva fortalesa més gran. A través dels seus esforços, es converteixen en la primera línia de comunicació entre la tragèdia i l’esperança, demostrant que, al món dels incendis i l’emergència, cada segon compte i cada decisió pot marcar la diferència entre la vida i la mort. 

El CCO està dins de l’estructura del Departament de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvaments (DPEIS), el qual està format per la secció d’Operadors, la secció de Transmissions i la secció de Procediments. Les seves funcions principals consisteixen, per una banda, a gestionar i donar resposta a totes les trucades d’emergència i administratives que es reben mitjançant els números d’urgència, 118 (Bombers)  i 112 (Emergències). Per un altre costat, a realitzar la previsió, l’adquisició, l’emmagatzematge i la distribució als membres del cos del material relacionat amb les telecomunicacions; fer d’enllaç amb l’entitat Andorra Telecom en matèria de telecomunicacions; supervisar i vetllar pel bon funcionament del sistema de comunicacions TETRA, i gestionar, coordinar les funcions i les tasques encomanades als operadors radiotelefònics i d’emergències adscrits al CCO del DPEIS. 

Així mateix, des de la secció de Procediments les seves tasques consisteixen a elaborar i implantar tots els procediments operatius del cos, vetllar perquè s’acompleixin, i crear i actualitzar l’arxiu de les fitxes d’intervenció, d’acord amb la tipologia de serveis que s’efectuen i en funció dels membres destinats a cada parc de Bombers. 

El CCO és el centre telefònic que ofereix assistència les 24 h del dia, els 365 dies de l’any, als usuaris en situacions d’emergència. El CCO compta amb un cap de la Unitat (un oficial del DPEIS) i 12 operadors especialitzats que tot i que són part del mateix equip, no treballen mai tots de manera conjunta, ho fan per binomis. Durant el 2023 es van rebre 30.921 trucades al 112 i 118, (concretament 11.439 al 112 i 19.482 al 118), 84,71 per dia, 3,53 cada hora, 2.577 per cada operador.

En conclusió, el CCO té un paper fonamental en la nostra salvaguarda. La seva feina, sovint invisible i desconeguda, és crucial per garantir una resposta ràpida i efectiva davant d’emergències. Gràcies a la seva dedicació, capacitació i tecnologia avançada, aquests professionals no només coordinen les operacions en situacions de crisi, sinó que també brinden suport i seguretat als que es troben en perill. Aquesta tribuna és un homenatge a la seva tasca incansable, recordant-nos la importància de reconèixer i valorar el seu compromís amb la vida i la protecció de tots.

Gràcies: Xavier, Rocío, Franc,  Marian, Fede, Tamara, Agustí, Marc, Dani,  Laura, Rosa i Xavier N.!

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND

Trini Marín

Trini Marín destaca la importància de garantir la viabilitat econòmica en l’increment salarial dels funcionaris.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu