Escaldes-Engordany
El material escolar s’encareix un 10%, però les vendes es mantenen
La tendència de reciclar els llibres augmenta entre els pares i la compra és més controlada
La tornada a l’escola d’aquest any s’ha vist marcada per l’augment d’aproximadament el 10% del preu del material escolar, segons va indicar l’encarregada de la botiga Carlin, Helena García. El paper és el més afectat, ja que ha incrementat el seu import quatre cops només aquest 2022. Tanmateix, alguns productes no han patit cap variació. Per la seva banda, el gerent d’Ofijet, Josep Maria Cornella, va explicar que «sobretot han augmentat tots els articles que contenen paper, plàstics o derivats». No obstant això, les llibreries i papereries valoren que s’esperen unes vendes similars a les de l’any passat, tot i que «aquests quatre o cinc dies que falten fins a començar l’escola són molt forts», va assegurar Cornella. Quant a l’impacte de la inflació en els negocis, la dependenta de la llibreria La Trenca, Pepa Vives, va assenyalar que «ho hem notat sobretot en el transport de la mercaderia, perquè el preu ja era prou elevat, i ara la situació ha empitjorat amb l’encariment del combustible».
D’altra banda, i pel que fa a la despesa, el tiquet mig se situa al voltant dels 150 euros en la compra de material, però «en algunes escoles, com per exemple al Sant Armengol o al Janer es demanen llibres de text», va expressar Vives i, per tant, el preu d’aquests «dependrà del curs escolar, partint de 50 euros que pot costar un lot sencer per a un infant de tres anys, fins a 300 euros si s’agafen tots els llibres de l’ESO o Batxillerat», va asserir el gerent d’Ofijet. La dependenta de La Trenca també va explicar que «l’import dels llibres de text que venen d’Espanya i Catalunya és més elevat que els francesos», i va afegir que «respecte dels llibres de lectura escolar, els preus són força assequibles».
Així i tot, els pares tendeixen a reciclar el producte de l’any passat, una alternativa «difícil de gestionar» per a les botigues, a causa de la constant modificació del temari any rere any. «També notem que la capacitat adquisitiva del client és inferior, perquè augmenten els imports dels productes, però els salaris són els mateixos», va opinar l’encarregat de La Llibreria Lluís Canal. En aquest sentit, Cornella va valorar que «moltes persones venen amb la llista feta, que potser fa uns anys no ho feien, i ja saben què han de comprar».
Les reserves també es mantenen, i amb la pandèmia ha augmentat la comanda web, però «ara ja s’ha estabilitzat, i la majoria de pares prefereixen venir a mirar i a escollir el material in situ», va informar Cornella. Sobre la tendència actual, l’encarregat de Carlin Gil Jordi va observar que «cada cop hi ha més reserves per WhatsApp, per on els pares ens envien un missatge amb la llista, nosaltres els ho preparem i després venen a recollir-ho».
Per acabar, Cornella va recordar que fa gairebé dos anys, el preu dels llibres va baixar entre un 20% i un 30% i, per tant, «ara s’ha equilibrat». De moment, la campanya de venda encara no s’ha tancat, i és difícil comparar exactament amb l’any anterior l’increment que ha provocat la inflació en la unitat. Amb tot, «la gent compararà més, mirarà més els preus i aprofitaran més el material», va indicar.